Theologie-Systematisch
Ekklesiologie
§ 2. Der Ursprung der Kirche
Übersicht

0.    Allgemein                                                                                         (Texte)
1.    Alttestamentliche/Jüdische Grundlagen/(Trennung von) Israel
2.    Volk Gottes
3.    Jesus und die Zwölf/Jünger/Apostel                                              (Texte)
4.    Jesus Christus und die Kirche
5.    Jerusalemer Urgemeinde                                                                (Texte)
6.    Der Beginn der Kirche
7.    Religion und Soziologie des Urchristentums


§ 2.   Der Ursprung der Kirche
0.        Allgemein

"Der Anfang des christlichen Lebens und das Wesen der Kirche" : Ergebnisse des Dialoges zwischen EBF
    und GEKE, in: Theologisches Gespräch <Beiheft> (2005) 8, 98-116;

J. BARENTSEN, Interdisciplinary approaches to early Christian identity : a review article, in: Biblische
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BIBEL UND KIRCHE 56 (2001) (194-202: Venetz, Hermann J.: Die Gemeinde des Messias Jesu und die
    Praxis der Königsherrschaft Gottes : Gedanken zu den "Anfängen der Kirche"/203-211: Roloff, Jürgen:
    Kirche im Spannungsfeld gestaltender Kräfte : die Vielfalt von Bildern der Kirche im Urchristentum/212-
    218: Schmeller, Thomas: Urchristliche Gemeindebildung in ihrem sozialen Kontext/220-223: Küchler,
    Max: Das Verschwinden der Frauen : ein Essay/224-227: Wenning, Robert: Treffpunkte/228-233: Reck,
    Reinhold: Christliche Gemeindestrukturen - systemisch betrachtet);

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    her criticism 11 (2005) 1, 22-34;

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    in: Zeitschrift für Religions- und Geistesgeschichte 62 (2010) 367-383;

M. HENGEL Studien zum Urchristentum. Kleine Schriften VI (WUNT 234) Tübingen 2008;

P. REINL/H.J. VENETZ, Die semiotische Kathedrale. Zu Gerd Theißens Theorie des Urchristentums, in:
    Orientierung 66 (2002) 193-196;

D. SÄNGER, Das Urchristentum. Neuere Arbeiten und forschungsgeschichtliche Perspektiven, 1, Gesamt-
    und Teildarstellungen, in: Theologische Rundschau 79 (2014) 
328-386;
 

1.    Alttestamentliche/Jüdische Grundlagen/(Trennung von) Israel

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    lets from the Cairo Genizah/51-72: Collins, John J.: Josephus on the Essenes : the sources of his informati-
    on/73-91: Esler, Philip: Judean ethnic identity in Josephus' "Against Apion"/93-119: Fitzpatrick-MacKin-
    ley, Anne: What did Nehemiah do for Judaism?/121-139: Hezser, Catherine: Ben-Hur and ancient Jewish
    slavery/141-157: MacLaren, James S.: Corruption among the high priesthood : a matter of perspective/
    159-172: Neusner, Jacob: The integrity of the rabbinic law of purity (Mishnah Teharot)/173-184: Rod-
    gers, Zuleika: Monarchy vs. priesthood : Josephus, Justus of Tiberias, and Agrippa II/187-204: Bartlett,
    John R.: Early printed maps of Galilee/205-218: Chancey, Mark A.: Archaeology, ethnicity, and first-cen-
    tury C.E. Galilee : the limits of evidence/219-236: Edwards, Douglas R.: Walking the Roman landscape in
    lower Galilee : Sepphoris, Jotapata, and Khirbet Qana/237-256: Moxnes, Halvor: George Adam Smith and
    the moral geography of Galilee/257-278: Meyers, Eric M.: Early and late synagogues at Nabratein in Up-
    per Galilee : regional and other considerations/279-299: Overman, J.A.: Between Rome and Parthia : Ga-
    lilee and the implications of Empire/301-320: Sawicki, Marianne: Who wouldn't marry Jesus?/321-342:
    Weiss, Ze'ev: Stratum II synagogue at Hammath Tiberias : reconsidering its access, internal space, and ar-
    chitecture/345-365: Daly-Denton, Margaret: Drinking the water that Jesus gives : a feature of the Johanni-
    ne Eucharist/367-383: Franzmann, Majella: Imitatio Christi : copying the death of the founder and gaining
    paradise/385-399: Harries, Jill: Tertullianus and son?/401-425: Horsley, Richard A.: The language(s) of
    the kingdom : from Aramaic to Greek, Galilee to Syria, oral to oral-written/427-450: Hurtado, Larry W.:
    The women, the tomb, and the climax of Mark/451-484: Kloppenborg, John S.: Unsocial bandits/485-
    503: O'Loughlin, Thomas: Another post-resurrection meal and its implications for the early understanding
    of the Eucharist/505-524: Shillington, V.G.: Reading Jesus' parables in light of his crucifixion/525-537:
    Taylor, Justin: Bread that is broken - and unbroken/539-560: Collins, Adela Y.: Composition and perfor-
    mance in Mark 13/561-587: Zangenberg, Jürgen: A conflict between brothers : observations on the hypo-
    kritai in Matthew);

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D. BOYARIN, Als Christen noch Juden waren. Überlegungen zu den jüdisch-christlichen Ursprüngen/W.
    STEGEMANN, Christentum als universalisiertes Judentum? Anfragen an G. Theißens "Theorie des Ur-
    christentums", beide in: Kirche und Israel 16 (2001) 112-129/130-148;

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    ologiques 96 (2012) 
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    des frühen Christentums, in: Biblische Notizen (Neue Folge) (2012) 155, 77-111;

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    turgie 84 (2011) 58-63;
 
P. DSCHULNIGG, Israel : kennt das Matthäusevangelium eine abschließende Heilsverheißung für Israel?    
    in: Fragmentarisches Wörterbuch. Beiträge zur biblischen Exegese und christlichen Theologie (FS H.
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    and cognitive perspectives in the study of Christian origins and early Judaism/37-56: Martin, Luther H.:
    The promise of cognitive science for the study of early Christianity/57-72: Pyysiäinen, Ilkka: The mystery
    of the stolen body : exploring Christian origins/73-94: Czachesz, István: The emergence of early Christian
    religion : a naturalistic approach/95-114: Ketola, Kimmo: A cognitive approach to ritual systems in first-
    century Judaism/115-137: Uro, Risto: Gnostic rituals from a cognitive perspective/141-160: Lundhaug,
    Hugo: Conceptual blending in the "Exegesis on the soul"/161-195: Robbins, Vernon K.: Conceptual blen-
    ding and early Christian imagination/199-229: Luomanen, Petri: The sociology of knowledge, the social
    identity approach and the cognitive science of religion/231-258: Esler, Philip F.: "Remember my fetters" :
    memorialiasation of Paul's imprisonment/259-276: Hakola, Raimo: Social identities and group phenomena
    in Second Temple Judaism/277-298: Jokiranta, Jutta M.: Social identity in the Qumran movement : the
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FROM JUDAISM TO CHRISTIANITY. Tradition and transition (FS Thomas H. Tobin, S.J.) Leiden-Bos-
    ton 2010 (3-30: DiVito, Robert A.: Interpretive disagreements and the ontology of a text : scandal or pos-
    sibility?/33-41: Viviano, Pauline A.: Qara' and anâ in the Hebrew Scriptures/43-58: Schuller, Eileen M.:
    The Dead Sea Scrolls and Jewish-Christian dialogue/59-68: Collins, John J.: Artapanus revisited/69-92:
    Birnbaum, Ellen: Exegetical building blocks in Philo's interpretation of the Patriarchs/93-112: Svebakken,
    Hans: Exegetical traditions in Alexandria : Philo's reworking of the "Letter of Aristeas" 145-149 as a case
    study/115-129: Collins, Adela Y.: The Second Temple and the arts of resistance/131-143: Lupieri, Ed-
    mondo: Mammona iniquitatis : can we make sense of the parable of the dishonest steward?/145-152: Den-
    nert, Brian C.: A survey of the interpretative history of the parable of the dishonest steward (Luke 16:1-
    9)/153-183: Aune, David E.: Galatians 3:28 and the problem of equality in the church and society/185-
    206: Cotter, Wendy J.: "Welcome him as you would welcome me" (Philemon 17) : does Paul call for vir-
    tue or the actualization of a vision?/207-219: DiPaolo, Lawrence: The God transformed : Greco-Roman
    literary antecedents to the incarnation/221-254: VonWahlde, Urban C.: The Johannine literature and gnos-
    ticism : new light on their relationship?/255-265: Attridge, Harold W.: The Acts of John and the fourth
    Gospel/267-288: Daley, Brian E.: Christ, the church, and the shape of Scripture : what we can learn form
    Patristic exegesis);

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    the early post-exilic period (539-350 BC) : part 2, in: Old Testament essays 19 (2006) 205-215;

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2.    Volk Gottes

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P. BONY, Quel rôle joue dans l'ecclésiologie de Paul la figure du "peuple de Dieu"? in: Chemins de dialogue 
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3.    Jesus und die Zwölf/Jünger/Apostel

H. GEISSLER, Herzenshaltungen des Apostels nach John Henry Newman, in: IKZ "Communio" 44 (2015)  
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D.A. KOCH, The origin, function and disappearance of the "Twelve" : continuity from Jesus to the post-
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D.A. KOCH, Zwölferkreis und Gottesvolk. Überlegungen zur Frühgeschichte neutestamentlicher Ekklesiolo-
    gie, in: W. BRÄNDLE/R. STOLINA (Hg.), Geist und Kirche (FS E. LESSING) Frankfurt/Main u.a.
    1995, 1-20; wieder abgedruckt in: D.A. KOCH, Hellenistisches Christentum. Schriftverständnis - Ekklesi-
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C. LONGAYO PONGOMBO, Die Jesusbewegung nach Lukas = The solidarity with the poor in the Jesus
    movement according to Luke : von der galiläischen Armensolidarität zur universalen Solidarität mit den Ar- 
    men, in: Protokolle zur Bibel 23 (2014) 65-79;

S. MacKNIGHT, Jesus and the twelve, in: Bulletin for biblical research 11 (2001) 203-231;

L. SCHOTTROFF/K. WENGST, Sind "die Zwölf" zwölf Männer? in: Junge Kirche 68 (2007) 22-24;

M. ZEHETBAUER, Die Bedeutung des Zwölferkreises für die Botschaft Jesu. Eine Skizze des Zusammen-
    hangs von Bund, Gottesbild und Ethik im Alten Testament, Frühjudentum und Neuen Testament, in:
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4.    Jesus Christus und die Kirche

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M. FIGURA, "Jesus verkündigte das Reich, und gekommen ist die Kirche" : zum Verhältnis von Reich Got-
    tes und Kirche, in: Internationale katholische Zeitschrift "Communio" 36 (2007) 18-32;

B. GLEESON, The origin of the Church in Jesus Christ and his mission, in: The Australasian catholic record
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M. HEIN, Jesus Christus und die Kirche, in: Leben und Kirche (FS W. Härle) hg. v. U. Andrée (Marburger
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W. HENN, Christ the head of the Church, in: Studia missionalia 52 (2003) 169-206;

O. MAINVILLE, De Jésus à l'Église : étude rédactionnelle de Luc 24, in: New Testament studies 51 (2005)
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R. SCHWARZ, Die Stiftung der christlichen Religion und Kirche durch Jesus Christus nach der Matthäus-
    Auslegung des Nikolaus von Lyra, in: Religiöse Erfahrung und wissenschaftliche Theologie (FS Ulrich
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G. SIEGWALT, Le Christ, unique fondement de l'Église : exclusivité et inclusivité du Christ, in: Irénikon
    78 (2005) 5-23;
 

5.    Jerusalemer Urgemeinde

M. ÖHLER, Die Jerusalemer Urgemeinde im Spiegel des antiken Vereinswesens, in: New Testament studies
    51 (2005) 3, 393-415;
 

6.    Der Beginn der Kirche

E. ETZOLD, Karfreitag, und was dann? Der Trauerweg der Jünger zwischen Glaube und Zweifel;

M. FIGURA, Der Heilige Geist und die Kirche, in: IKZ 27 (1998);

FORUM 1 (2007) (119-126: Devenish, Philip E.: When did Christianity begin?/127-145: Bessler, Joseph A.:
    Did Christianity begin with the resurrection?/147-169: Smith, Daniel A.: The resurrection of Jesus and
    Christian origins : Q and other flies in the ointment/171-189: Tyson, Joseph B.: Acts - a myth of Christian
    origins/191-204: Matthews, Shelly: Did Christianity begin at Pentecost?/205-223: Penner, Todd C.: Did
    Christianity begin at Pentecost? : beginnings and the ends thereof/225-247: Dewey, Arthur J.: "13 ways of
    looking at a blackbird" : Paul and the origins of Christianity);

C. GIANOTTO, Die Jesusbewegung, in: Concilium 39 (2003) 278-288;

H. JAMAL, Pfingsten : religionssensible Offenheit und interreligiöse Bildung, in: Praxis Gemeindepädagogik
    67 (2014) 69-71;

E. JÜNGEL, Der Geist der Liebe als Gemeinschaftsgeist. Zur pneumatologischen Begründung der christli-
    chen Kirche, in: Weg und Weite (FS K. Lehmann) hg. v A. Raffelt, Freiburg u.a. 2. Aufl. 2001, 549-562;

W. KIRCHSCHLÄGER, Die Anfänge der Kirche. Eine biblische Rückbesinnung, Graz 1997;

J.C. OLSON, Which differences are blessed? From Peter's vision to Paul's letters, in: Journal of ecumenical
    studies 37 (2000) 455-460;

R. PESCH, Die biblischen Grundlagen des Primats (QD 187) Freiburg 2001;

P. ROOSIMAA, Die Bedeutung des Evangeliums bei den Urchristen, in: Theologisches Gespräch 34 (2010)
    125-134;

M. STOWASSER, Diakonos panton. Eine Untersuchung zur ekklesialen Intention von Mk 9,33-50, in: Bib-
    lische Zeitschrift 46 (2002) 48-70;

P.R. TREBILCO, Why did the early Christians call themselves he ekklesia? in: New Testament studies 57
    (2011) 440-460;

H.-J. VENETZ, Der Geist stiftet Kirche, in: Lebendige Seelsorge 48 (1997) 80-85;

M. ZEHETBAUER, Die Bedeutung des Zwölferkreises in der Botschaft Jesu. Eine Skizze des Zusammen-
    hangs
von Bund, Gottesbild und Ethik im Alten Testament, Frühjudentum und Neuen Testament, in:
    MThZ 49
(1998) 373-397;
 

7.    Religion und Soziologie des Urchristentums

M. KARRER/O. CREMER, Vereinsgeschichtliche Impulse im ersten Christentum, in: Logos - Logik - Ly-
    rik. Engagierte exegetische Studien zum biblischen Reden Gottes (FS Klaus Haacker) Leipzig 2007, 33-
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U. LUZ, Der frühchristliche Christusmythos : ein Gespräch mit Gerd Theißen zu seinem Verständnis der Re-
    ligion des Urchristentums, in: Theologische Literaturzeitung 128 (2003) 1243-1258;

E. REGEV, Were the early Christians sectarians? in: Journal of biblical literature 130 (2011) 771-793;

J. STRIJDOM, A model NOT to be imitated? Recent criticism of Paul, in: HTS 57 (2001) 612-622;