Theologie-Systematisch
Bildung
§ 9. (Kirchliche) Erziehung

Übersicht

0.    Allgemein  (vgl. auch Stichwort Kind/Kindheit)
1.    Christliche/Kirchliche/Religiöse Erziehung
2.    Sozialkompetenz
3.    Verwöhnung
4.    Interreligiöse/interkulturelle Erziehung
5.    Islamische Erziehung


§ 9.    (Kirchliche) Erziehung
0.         Allgemein

P. ALLEN, Formation in an electronic age, in: Homiletic and pastoral review 105 (2005) 9, 8-16;

G. BÖHM, Erziehung in der pluralen Gesellschaft : der schwierige Bildungsauftrag der Schule heute, in: Re-
    ligion heute (2005) 62, 78-86;

W. BREZINKA, Erziehungsziele in Familien und öffentlichen Schulen unter pluralistischen Verhältnissen :
    Übereinstimmungen und Konflikte, in: Identität und offener Horizont (FS E. Kapellari) Wien u.a. 2006,
    671-678;

G. BÜTTNER, Erziehung als Arbeit am "kulturellen Gedächtnis". Überlegungen zur Gebetspraxis im Kin-
    dergarten, in: Deutsches Pfarrerblatt 102 (2002) 435-437/438-443;

L. GERBAUD, Éducation et violence/D. JOURDAN, Réduire la violence par l'éducation : l'école, lieu d'
    éducation au "vivre ensemble", beide in: Foi et vie 105 (2006) 2, 47-54/55-65;

E. HACHE, Comment concilier autorité et liberté? : au sujet de la crise de l'éducation vue par Hannah
    Arendt, in: Laval théologique et philosophique 61 (2005) 21-62;

W. HOLZAPFEL, Schöne Welt der neuen Pädagogik : "indivuelle Förderung" und "Inklusion" - was ist da- 
    von zu halten?/A. WUNSCH, Kinder wachsen auch an Grenzen : die Unterforderungsfalle im Erziehungs- 
    prozess - warum Kinder auch an Grenzen waschsen, beide in: Katholische Bildung 112 (2011) 433-443/ 
    444-450;

K. HURRELMANN, "Eltern sind Schlüssel aller Erziehungsprozesse" : Gespräch mit Klaus Hurrelmann
    über Kinder und Eltern, Erziehung und Familie, in: Amos. 1 (2007) 31-37;

JOURNAL OF DHARMA 31 (2006) (145-164: Chackalackal, Saju: Religion and education : a philosophical
    appraisal/165-186: Menamparampil, Thomas: Education and concern for the marginalized/187-197: Mil-
    cinski, Maja: Education beyond rationality/199-218: Jeyaraj, Jesudason: Higher education : inter-faith re-
    lations for transformation/219-236: Periannan, S.S.: Modern methods of communication for an effective
    education/237-252: Amarnad, Anto: Religion and education for life/253-265: Punneliparambil, Sunny:
    Pastoral vision on education : foresight of an educationist, Kuriakose Elias Chavara);

B. KOZDON, Erziehungsuntüchtige Eltern : Abhilfe ist schwierig, aber nicht unmöglich, in: Katholische
    Bildung 107 (2006) 495-507;

J.M. LABELLE, L'éducation, une mutuelle transhumance, in: Revue des sciences religieuses 79 (2005) 318-
    327;

J. LIMINSKI, Staat und Eltern - wer erzieht unsere Kinder? : Vortrag anlässlich der 111. Bundeshauptver-
    sammlung des Vereins katholischer deutscher Lehrerinnen (VkdL) 2007 in Würzburg, in: Katholische Bil-
    dung 108 (20
07) 337-357;

Ch. MacDANIEL/V.E. WOODS, John Henry Newman and Martin Luther : balancing heart and mind in
    higher education/R.C. CHRISTIE, Newman's aesthetic vision : theology and the education of the whole
    person, beide in: Journal of interdisciplinary studies 23 (2011) 19-40/41-57;

N. METTE, Identität aus Gratuität : Freiheit als Prinzip von religiöser Erziehung und Bildung, in: M.
    BÖHNKE u.a. (Hgg.), Freiheit Gottes und der Menschen (FS Th. Pröpper) Regensburg 2006
, 433-451;

A. MLADEK, Das Ziel der Erziehung besteht darin, dem Kinde zu ermöglichen, ohne Lehrer weiterzukom-
    men, in: Amt und Gemeinde 57 (2006) 229-231;

R. MOKROSCH, Erziehung und Bildung aus Luthers Sicht - heute noch aktuell? in: Orientierung für das
    Leben : kirchliche Bildung und Politik in Spätmittelalter, Reformation und Neuzeit (FS Manfred Schulze)
    Berlin-Münster 2010, 172-185;

B. NISSAN, Education and wisdom in the Dead Sea Scrolls in light of their background in antiquity, in: 
    New perspectives on old texts : proceedings of the Tenth International Symposium of the Orion Center for
    the Study of the Dead Sea Scrolls and Associated Literature, 9-11 January, 2005, Leiden-Boston 2010,
    97-116;

REFORMED REVIEW 57 (2003) (11-23: Coughenour, Robert A.: Musing in the autumn years/25-38:
    Dawn, Marva J.: Education as commodity or formation?/39-52: Johnson, Benton: The spirituality of edu-
    cation/53-62: Kansfield, Norman J.: Christian education and the ten-year goal);

U. RIEGEL u.a., Does the body matter? : effects of body-based learning in religious education/I. DRIESEN
    u.a., Moral pluralism and goals of moral education within Christian adult education, beide in: Journal of
    empirical theology 23 (2010) 111-132/133-158;

G. RIEGER, Maria Ward - Impulse für eine zeitgemäße Erziehung und Bildung : Schule und Erziehung in
    der Herausforderung durch die Gegenwart, in: Katholische Bildung 109 (2008) 241-253;

L. ROOS, Gedanken zu Erziehung und Bildung, in: Die Neue Ordnung 62 (2008) 121-125;

W. SCHMID, Erziehung ist Selbstbefreiung : ein Gespräch mit Wolfgang F. Schmid, in: Religion heute
    (2002) 140-144;

P.W. SHAW, Education as hospitality : a Christian approach to teaching and learning, in: Theological re-
    view 23 (2002) 95-124;

THEOFORUM 41 (2010) (77-91: Carley, Moira T.: Religious education in a world of shifting horizons : the
    contribution of Bernard J.F. Lonergan, S.J. (1904-1984)/93-112: Martin, Miriam K.: Religious education
    and a new earth consciousness : "Let us play"/113-129: Durka, Gloria: Through the looking glass : a U.S.
    Roman Catholic view of inter-religious education and dialogue/131-148: English, Leona M.: Adult educa-
    tion of the laity : a church concern/149-163: DeSouza, Marian: The religiosity and spirituality of young
    people : implications for religious education in a contemporary world);

R.N. TOPPING, Augustine on liberal education : defender and defensive, in: The Heythrop journal 51
    (2010) 377-387;

S. UHL, Erziehungsvereinbarungen : Aufgaben, Inhalt, Erfolgsaussichten, in: Katholische Bildung 107
    (2006) 216-219; 

M. WIJLENS, Elternschaft und "educatio", in: Kirchenrecht und Theologie im Leben der Kirche (FS Hein-
    rich J.F. Reinhardt) Essen 2007, 441-457;
 

1.    Christliche/Kirchliche/Religiöse Erziehung

N. AULT, Envisioning a systems-based spirituality for lifelong Christian education, in: Colloquium 37
    (2005) 45-67;

O.M. BAKKE, Upbringing of children in the early church : the responsibility of parents, goal and methods/
    H. HEILEVANG FAUSKE, paideia and soteria, beide in: Studia theologica 60 (2006) 145-163/164-185;

A. BIESINGER, From catechesis for children to family catechesis, in: Crossing the borders (FS Francis X.
    D'Sa) hg.v. A. Amaladass/R. Rocha, Chennai 2001, 278-299;

M. BLEDSOE, Across the threshold of the holy : reflections on education, in: The Journal of religious
    thought 57/58 (2005) 129-138;

M. BORN, Was unterscheidet christliche Erziehung? Orientierungen durch einen neuen Heiligen unserer
    Zeit: Josef-maria Escrivá (1902-1975), in: Katholische Bildung 103 (2002) 433-445;

R. BOSCHKI, Re-reading Martin Buber and Janusz Korczak : fresh impulses toward a relational approach to
    religious education/M.K. MARTIN/R. MARTINEZ de PISON, From knowledge to wisdom : a new chal-
    lenge to the educational milieu with implications for religious education/Th.
BRELSFORD, Lessons for
    religious education from cognitive science of religion, alle in: Religious education 100 (2005) 114-126/
    157-173/174-191;

J. BRANIFF, Charism and the concept of a Catholic education, in: The Australasian catholic record 84
    (2007) 22-34:

BRITISH JOURNAL OF RELIGIOUS EDUCATION 30 (2008) (3-12: Wright, Andrew: Contextual religi-
    ous education and the actuality of religions/13-24: Jackson, Robert: Contextual religious education and the
    interpretive approach/37-47: Froese, Regine: One family, two religions : child belief or child grief in
    Christian-Muslim families?/49-58: Watson, Jacqueline: Can children and young people learn from atheism
    for spiritual development? : a response to the National Framework for Religious Education/59-67: Adams,
    Kate: The dreaming child : dreams, religion and religious education/183-186: Jackson, Robert: The evolu-
    tion of the "British journal of religious education" : 30th and 74th birthdays/187-198: Teece, Geoff: Lear-
    ning from religions as "skilful means" : a contribution to the debate about the identity of religious educati-
    on/199-210: Afdal, Geir: Religious education as a research discipline : an activity theoretical perspective/
    235-245: Hyde, Brendan: Weaving the threads of meaning : a characteristic of children's spirituality and
    its implications for religious education);

V. BROOKS/N. FANCOURT, Is self-assessment in religious education unique? in: British journal of religi- 
    ous education 34 (2012) 123-137;

CONCILIUM 38 (2002) (377-384: Bourg, F.C.: Die Familie als Ort der Glaubenserziehung/385-395: Ross,
    S.A.: Geschlecht, Kultur und christliche Glaubenserziehung/414-423: Miller-MacLemore, Bonnie J.: Hö-
    ren und Sehen: die Herausforderung der religiösen Erziehung in der Familie/423-431: Nery, Israel J.: Re-
    ligiöse Erziehung von Kindern und Jugendlichen angesichts der Herausforderungen einer sich verändern-
    den Welt/432-441: Jeanrond, Werner G.: Glaube, Bildung und Freiheit : Kategorien religiöser Erziehung
    in der Kirche/447-455: Groome, Thomas H.: Umfassende Glaubenserziehung/456-464: Morrill, Bruce T.:
    Musik, Liturgie und Glaubenserziehung);

P. CULLINANE, Is there something missing - in our Catholic education and faith formation? in: The Aus-
    tralasian catholic record 84 (2007) 414-428;

DAS JA ZUM KIND. Mandat und Verantwortung für die christliche Erziehung der Kinder, Erlangen 2006
    (9-11: Greim-Harland, Angelika: "Sag meinen Kindern, dass sie weiterziehen ..." : Andacht zu Exodus
    14,11-16 am 5. Oktober 2005 in der Trinitatiskirche Sondershausen zur Tagung der Luther-Akademie
    Sondershausen-Ratzeburg/13-20: Welk, Klaus: "Denn welche der Geist Gottes treibt, die sind Gottes Kin-
    der" : Predigt über Römer 8,12-17 am 7. Oktober 2005 im Abendmahlsgottesdienst in der Trinitatiskirche
    Sondershausen zur Tagung der Luther-Akademie Sondershausen-Ratzeburg/21-26: Austad, Torleiv: Das
    Ja zum Kind - Mandat und Verantwortung für die christliche Erziehung der Kinder : Einführung in die
    Thematik unter besonderer Berücksichtigung der Situation im norwegischen Kontext/27-36: Lüpke, Jo-
    hannes von: Das Ja zum Kind : einführende Überlegungen zur Situation und zur theologischen Orientie-
    rung/37-49: Meyer- Blanck, Michael: Das Wort des Katechismus und das Echo des Herzens : Glauben ler-
    nen in der Spätmoderne/51-74: Böttrich, Christfried: "Werden wie die Kinder" : die Rolle der Kinder im
    Neuen Testament/75-94: Nipkow, Karl E.: Das Ja zum Kind - Mandat und Merkmale christlicher Erzie-
    hung in einer nach Orientierung suchenden Gesellschaft : öffentlicher Vortrag am 6. Oktober 2005 anläss-
    lich der Tagung der Luther-Akademie vom 5.-8. Oktober 2005 in Sondershausen (Trinitatiskirche)/95-
    113: Lexutt, Athina: Einbildung : Luthers Bildungsverständnis/115-133: Pfeiffer, Ursula: Kindheit im
    Wandel : zur Genese der Kindheit in der Moderne und den Bedingungen des Aufwachens heute/135-155:
    Preul, Reiner: Das Ja zum Kind aus lutherischer Perspektive : theologische Kriterien und pädagogische
    Regeln);

W. EISELE, Vom "Zuchtmeister Gesetz" zur "erziehenden Gnade" (Gal 3,24f.; Tit 2,11f.) : religiöse Erzie-         hung in der Paulustradition, in: Biblische Zeitschrift 56 (2012) 65-84;

J.L. ELIAS, Inter-cultural education and religious education, 1940-1960/S. MIEDEMA/B. ROEBBEN, The
    two contested concepts of culture and tradition in religious education, beide in: Religious education 103
    (2008) 427-439/480-492;

J.R. ESTEP, How Christian is Christian education? : the relation of theology and education in the church,
    in: Stone-Campbell journal 10 (2007) 63-76;

St.S. FOTIOU, Diversity and unity : the vision of Christian education in an age of globalization, in: The
    Greek orthodox theological review 49 (2004) 3/4, 269-278;

St.S. FOTIOU, "Co-educational peace" : the catholic dimension of Christian education, in: Orthodoxes Forum
    26 (2012) 65-74;

D. GENTRY-AKIN u.a., Catholic higher education: a culture in crisis : review symposium, in: Horizons 35
    (2008) 111-139;

R. GESING, "Erziehung ist eine Sache des Herzens" : Schlüsselwörter der Pädagogik Don Boscos, in: Or- 
    densnachrichten 50 (2011) 32-42;

R.F. GOTCHER, What is a Catholic, liberal education? in: Homiletic and pastoral review 111 (2011) 12, 52- 
    56;

J. HEUMANN, Religiöse Erziehung als "Erziehung zur Freiheit" : über ihre Unverzichtbarkeit in der Plura-
    lität, in: Zeitschrift für Theologie und Gemeinde 13 (2008) 243-259;

B. HOWE, Christian education as applied theology : a theological biography of Clifford Wright, in: Uniting
    Church studies 11 (2005) 56-69;

J.R. IRIZARRY, A bilingual aesthetic for religious education, in: Religious education 102 (2007) 124-127;

R.M. JOHNSTON, The "tutor" in rabbinic parables and in Paul, in: Creation, life, and hope (FS J.B. Douk-
    han) hg. v. J. Moskala, Berrien Springs/Mich. 2000, 295-304;

H.S. KIM, Multicultural religious education in a Trinitarian perspective, in: Religious education 107 (2012) 
    247-261;

H. KUHLMANN, Ein klares Nein : warum sich Gewalt in der Erziehung nicht mit der Bibel rechtfertigen
    lässt, in: Zeitzeichen 12 (2011) 20-23;

P.A. KWASNIEWSKI, Education and liturgy : thoughts on the fortieth anniversary of the closing of Vati-
    can II, in: The Downside review 124 (2006) 135-148;

K.E. LAWSON, A proposal for "right-handed" Christian education, in: Theological review 31 (2010) 92-112;

M. LECHNER, Religiöse Erziehung und Bildung in der Jugendhilfe : Bericht aus einem Forschungsprojekt,
    in: Pastoraltheologie 97 (2008) 83-92;

K.J. LESCH, "Die Schrift nicht kennen heißt Christus nicht kennen" : zur Bedeutung der Bibel für die
    christliche Bildung und Erziehung im Laufe der Geschichte der Kirche, in:  Verantwortete Exegese. Her-
    meneutische Zugänge - exegetische Studien - systematische Reflexionen - ökumenische Perspektiven -
    praktische Konkretionen (FS Franz Georg Untergaßmair) Berlin-Münster 2006, 521-533;

I.S. MARKHAM, Theological education in the twenty-first century, in: Anglican theological review 92
    (2010) 157-165;

M.J. MEDHURST, Between Athens and Jerusalem : on putting the "Christian" back into Christian higher
    education, in: Cultural encounters 2 (2005) 7-17;

H. NIEMI, Identity formation and religious education - meeting the challenge for a meaningful life/G.
    SKEIE, What do we mean by "religion" in education? : on disciplinary knowledge and knowledge in the
    classroom/A. RÄSÄNEN, Teaching religion : a teacher's multidimensional role, alle in: Religion, spiritu-
    ality and identity, Bern u.a. 2006, 27-44/85-100/189-202;

M. RADFORD, Experience and reality in religious education/B. HYDE, Montessori and Jerome W. Berry-
    man : work, play, religious education and the art of using the Christian language system, beide in: British
    journal of religious education 33 (2011) 327-340/341-353;

RELIGIOUS EDUCATION 100 (2005) (337-339: Seymour, Jack L.: "Religious education" and the future
    of religious education/353-356: Alexander, Hanan A.: Against the grain : religious education at 100/357-
     361: Brelsford, Theodore: Religious education beyond the schooling model/362-365: Kang, S.S.: Back to
    the future : recapturing the vision of REA in the 21st century/366-369: O'Brien, Maureen R.: Practicing
    new convergences : the REA and "Religious education" into the next century/370-372: Warner, Sharon:
    "Religious education" into the second century);

RELIGIOUS EDUCATION 101 (2006) (143-146: Bowman, Lorna M.: Understanding the study of religion
    in undergraduate programs of religious studies as religious education/147-152: Cohen, Erik: Research in
    religious education : content and methods for the postmodern and global era/162-165: Litchfield, Randy
    G.: Research for a movement/166-169: Schweitzer, Friedrich: Research in religious education : perspecti-
    ves for the future/170-174: Westfield, Nancy L.: Researching a womanist pedagogy to heal/175-178:
    Wright, Andrew: Research in religious education : philosophical and theological perspectives/204-232:
    Canales, Arthur D.: Models for adolescent ministry : exploring eight ecumenical examples/233-241:
    Court, Deborah: How shall we study religious school culture?/242-260: Gottlieb, Eli: Development of re-
    ligious thinking/261-291: Scialabba, Karen: Outthinking the media : lessons from a tennis master/292-
    303: Richardson, Christopher K.: A nonfoundationalist approach to education in religion/443-452: Hal-
    sall, Anna ; Roebben, Bert: Intercultural and interfaith dialogue through education/453-457: Kim, Hyun
    S.: Educating in a postconventional society/458-461: Okuda, Kazuhiro: Christian religious education re-
    search in the Japanese context/462-465: Parker, Evelyn L.: Cultural studies meets religious education/504-
    515: Cheung, Chi K.: Media education as a vehicle for teaching religion : a Hong Kong case/533-538:
    Smith, Yolanda Y.: Christian education and the African-American spirituals : recommended resources);

RELIGIOUS EDUCATION 102 (2007) (14-24: Donlevy, J.K.: Non-Catholic students impact on Catholic
    teachers in four Catholic high schools/25-43: Franco, Philip A.: Educating toward communion : the tradi-
    tional Italian "festa" as a means of Christian religious education);

RELIGIOUS EDUCATION 105 (2010) (3-7: Horell, Harold D.: The wisdom of students, education for
    peace and justice, and religious education/8-11: Brady, Judith A.: A burning desire for social justice/12-
    15: Iannone, Joe ; Iannone, Mercedes: Intimations from life : the dance of religious education and social
    justice/16-19: Patel, Eboo ; Meyer, Cassie: Religious education for interfaith leadership/20-24: Turpin,
    Katherine: Learning toward justice : identity-challenging education/26-44: Cohen, Erik ; Bar-Shalom, Ye-
    huda: Teachable moments in Jewish education : an informal approach in a reform summer camp/45-62:
    Csinos, David M.: "Come, follow me" : apprenticeship in Jesus' approach to education/63-85: Dorph, Gail
    Z.: Investigating prospective Jewish teachers' knowledge and beliefs about Torah : implications for teacher
    education/86-102: Freathy, Rob J. ; Aylward, Karen: "Everything is in parables" : an exploration of stu-
    dents' difficulties in understanding Christian beliefs concerning Jesus/103-116: Vermeer, Paul: Religious
    education and socialization/491-503: Court, Deborah: What happens to children's faith in the zone of pro-
    ximal development, and what can religious educators do about it?/504-518: Hyde, Brendan: Godly play
    nourishing children's spirituality : a case study/519-535: Larsson, Rune: Education: a forgotten dimension
    of church identity?);

RELIGIOUS EDUCATION 105 (2010) (15-20: Resnick, David: A movie case study of anemic Jewish edu-
    cation/21-43: Resnick, David: A Hollywood view of Christian mis-education/44-62: Buhrman, William
    D.: Globalization, learning outcomes, and possibilities for theological education/63-81: Kaster, Jeffrey:
    Evaluating adolescent catechesis/82-104: Bagheri Noaparast, Khosrow ; Khosravi, Zohreh: Deconstructive
    religious education/105-108: Biesta, Gert ; Miedema, Siebren: What kind of deconstruction for decon-
    structive religious education? : response to Noaparast and Khosravi);

W.H. RITTER, Eiapopeia-Gott oder Schwarze Pädagogik? : ist religiöse Erziehung destruktiv? in: Deutsches
    Pfarrerblatt 110 (2010) 493-494;

R. ROSIN, Luther on education, in: Lutheran quarterly 21 (2007) 197-210;

F. SCHWEITZER, Erziehung und Erlösung : Bildung zu menschlicher Erneuerungsfähigkeit? in: Pastoral-
    theologische Informationen 26 (2006) 2, 218-222;

L. SEMENYE, Christian education makes a difference in our churches, in: Africa journal of evangelical the-
    ology 19 (2000) 155-163;

S.J. SINGER, Educating for commitment : insights from postmodernity, in: Religious education 100 (2005)
    296-310;

Y. SMITH, The table: Christian education as performative art, in: Religious education 103 (2008) 301-305;

J. SULLIVAN, Catholic higher education : a review article, in: The Heythrop journal 49 (2008) 860-867;

D. TUOHY, The future of Catholic education. A response, in: Studies 91 (2002) 62-67;

J.v.d. VLOET, Religion und Erziehung : Plädoyer für eine religiöse Erziehung in der Schule, in: IKZ
    "Communio" 35 (2006) 207-217;

A.C. VRAME, The Orthodox basis of and perspective on education, in: The Greek orthodox theological re-
    view 49 (2004) 33-48;

W.L. WARDEKKER/S. MIEDEMA, Identität, kultureller Wandel und religiöse Erziehung, in: Zeitschrift
    für Pädagogik und Theologie 58 (2006) 9-21;

WEGE ZUM MENSCHEN 57 (2005) (179-190: Klosinski, Gunther: Wann ist religiöse Erziehung gelun-
    gen? : Anmerkungen des Kinder- und Jugendpsychiaters/191-201: Sautermeister, Jochen; Schweitzer,
    Friedrich: Gute religiöse Erziehung : Familienerziehung in religionspädagogischer Sicht/202-221: Kerner,
    Hans J.; Stroezel, Holger; Wegel, Melanie: Frühe Erziehung und aktuelle, namentlich religiöse, Wertori-
    entierung bei jungen Menschen : eine vergleichende Analyse von unterschiedlichen Gruppen/222-228:
    Biesinger, Albert; Kießling, Klaus: Was gewinnen Kinder durch religiöse Erziehung?/229-238: Froese,
    Regine: "Wir schneiden uns unsere Religion nicht dort ab, wo es den anderen vielleicht jucken könnte" :
    christlich-muslimische Erziehung 2004/239-253: Liebold, Heide: "In der Hinsicht lassen wir uns eigent-
    lich ziemlich in Ruhe" : religiöse Erziehung in christlich-konfessionslosen Familien ; ein Beitrag aus Ost-
    deutschland/254-259: Kuhn, Christine: Veränderungen des religiösen Weltbildes in kritischen Entwick-
    lungsphasen);

J.W. WELLS, Christian higher education with integrity, in: Fides et historia 36 (2004) 83-91;

R.K. WINELAND, Incarnation, image, and story : toward a postmodern orthodoxy for Christian educators/
    T.A. LAWRENCE u.a., Refocusing on the learning in "integration of faith and learning", beide in: Jour-
    nal of research on Christian education 14 (2005) 7-16/17-50; 

Th.v.d. ZEE, The influence of feelings on cognitive achievement in religious education/U. RIEGEL/H.G.  
    ZIEBERTZ, Religious education and values, beide in: Journal of empirical theology 20 (2007) 21-51/52-
    76;


2.    Sozialkompetenz

D. EULER, Mission (im)possible - sind Sozialkompetenzen lernbar? in: Ordensnachrichten 43 (2004) 2, 12-
    14;
 

3.    Verwöhnung

K. MENGELE, "Ich will doch nur das Beste für mein Kind!" : Auswirkungen verwöhnender Erziehung aus
    der Sicht einer Schulpsychologin, in: Katholische Bildung 105 (2004) 254-259;
 

4.    Interreligiöse/interkulturelle Erziehung

M.C. BOYS, The promise and perils of inter-religious education, in: Toronto journal of theology 26 (2010)
    21-31;

V. MITROPOULOU, Historical monuments in intercultural education, in: The Greek orthodox theological re- 
    view 57 (2012) 49-61;

T. PUETT, On transforming our world : critical pedagogy for interfaith education, in: Cross currents 55
    (2005) 264-273;


5.    Islamische Erziehung

H.G. HEIMBROCK, Jenseits der Koranschulen : auf dem Wege zur Islamischen Erziehung im westlichen
    Kontext, in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie 59 (2007) 170-179;