(M. DÖRNEMANN, Krankheit und Heilung in der
Theologie der frühen Kirchen-
väter (Studien und Texte zu
Antike und Christentum 20) Tübingen 2003, 3f)
V.L. DUPONT, Vivre l'impossible humain dans la foi
au fils de Dieu : une lecture du "Liber asceticus" de
Saint Maxime
le Confesseur, in: Collectanea Cisterciensia 67 (2005) 67-79;
K.S. FRANK, Asketinnen in den Apophthegmata Patrum,
in: Erbe und Auftrag 77 (2001) 211-225;
P. HAGMAN, Asceticism and Empire : asceticism as
body-politics in Isaac of Nineveh and Hardt & Negri,
in: Studia theologica 65 (2011) 39-53;
D. JASPER, Asceticism as a way of love, in: The God
of love and human dignity. Essays in honour of
George M. Newlands, London-New York/NY 2007,
107-126;
St.R. LLOYD-MOFFETT, The "anchorite within" : Basil
of Caesarea's "Erotapokrisis" 7 and the ascetic
challenge to Christian identity, in: Religion and theology
17 (2010) 268-288;
H. MOXNES, Asceticism and Christian identity in antiquity
: a dialogue with Foucault and Paul/J.K. RI-
CHES, Asceticism and Christian identity in
antiquity : a response , beide in: Journal for the study of the
New Testament 26 (2003) 3-29/35-38;
D.C. MALDARI, Asceticism at the service of grace, in: Louvain studies 28 (2003) 32-47;
T. ONUKI, Asketische Strömungen im antiken Christentum.
Gnosis, Apokryphe Apostelakten und Frühes
Mönchtum, in: T. ONUKI, Heilung und Erlösung. Studien zum
Neuen Testament und zur Gnosis (Wis-
senschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament 165) Tübingen 2004,
271-330;
S. PETERSEN, "Selig sind, die dieser Welt entsagt
haben ..." : Askese, Körperfeindlichkeit und die Aufhe-
bung der Geschlechterdifferenz,
in: Bibel und Kirche 60 (2005) 102-107;
M. PFEIFER, Le renoncement conduit-il vraiment à
la liberté? : réflexion systématique sur l'ascèse
dans la
RB, in: Collectanea
Cisterciensia 68 (2006) 5-33;
A. SCHÖNFELD, Mystisches Glaubensbewusstsein
: Personalisierung und Aszese, in: Geist und Leben 85
(2012) 1-15;
J.C. SKEDROS, Sanctity, asceticism, and the environment, in: Servant of the Gospel. Studies in honor of His
All-Holiness Ecumenical Patriarch Bartholomewm, Brookline/Mass 2011, 191-201;
J.C. SKEDROS, Sanctity, asceticism, and the environment, in: The Greek orthodox theological review 56
(2011) 259-272;
Ch.M. STANG, Digging holes and building pillars
: Simeon Stylites and the "geometry" of ascetic practice,
in: Harvard theological review 103 (2010) 447-470;
B.K. STORIN, In a silent way : asceticism and literature
in the rehabilitation of Gregory of Nazianzus/J.
SCULLY, Angelic pneumatology in the Egyptian desert
: the role of the angels and the Holy Spirit in
Evagrian asceticism, beide in: Journal of early Christian
studies 19 (2011) 225-257/287-305;
U. TREUSCH, Nikolaus von Dinkelsbühl zur benediktinischen
Askese : ein Beitrag zur Frage nach der mo-
nastischen Theologie im 15. Jahrhundert, in: Religiöse
Erfahrung und wissenschaftliche Theologie (FS
Ulrich Köpf) Tübingen 2011, 515-531;
L.E. VAAGE, An other home : discipleship in Mark
as domestic asceticism, in: The Catholic biblical quar-
terly 71 (2009) 741-761;
R. VALANTASIS, Demons, adversaries, devils,
fishermen. The asceticism of "Authoritative teaching"
(NHL, VI, 3) in the context of Roman asceticism, in: The journal
of religion 81 (2001) 549-565;
J. WITOWSKI, Sexuelle Askese und die Rolle der Frau in der Geschichte des Templerordens, in: Zeitschrift
für Kirchengeschichte 124 (2013) 1-16;