0. Allgemein
1. Ontologie/Metaphysik/Analogie
2. Logik/Grammatik
3. Byzantische Philosophie
4. Islamische Philosophie
5. Einzelne Autoren
BULLETIN de théologie et de philosophie médiévales,
In: Recherches de théologie et philosophie médiéva-
les 75 (2008) 195-249;
L.J. ELDERS, Bulletin aristotélicien, in: Revue thomiste
101 (2001) 457-465;
M. DREYER, Philosophische Methoden im lateinischen Mittelalter, in: Theologie
und Philosophie 76 (2001)
397-409;
M. ENDERS, Die Bedeutung einer christlichen Philosophie der monotheistischen Weltreligionen im frühen Mittelalter für das interreligiöse Gespräch der Gegenwart, in: Archa verbi 7 (2010) 143-165;
W. GORIS, Kritische Studie : Theo Kobuschs Geschichte der Philosophie des Hoch- und Spätmittelalters, in:
Recherches de théologie et philosophie médiévales 79 (2012) 449-462;
W. HOERES, Philosophie des gesunden Menschenverstandes : schönstes Lob für die Scholastik, in: Theolo-
gisches 44 (2014) 1/2, 35-44;
Th.W. KÖHLER, Fächerübergreifendes Denken in der Philosophie
des dreizehnten Jahrhunderts : die Rolle
der Complexio-Theorie Denken im Raum des
Heiligen (FS A. Paus) St. Ottilien 2007, 47-88;
A. LAMMER u.a., Bulletin de théologie et de philosophie
médiévales, in: Recherches de théologie et
philoso-
phie médiévales 79 (2012) 463-483;
J. MARENBON, Philosophy in the early Latin Middle Ages (c. 700 - c. 1100)
: a survey of recent work/Bul-
letin de théologie et de philosophie médiévales,
beide in: Recherches de théologie et philosophie médiéva-
les 76 (2009) 365-393/395-426;
PHILOSOPHY AND THEOLOGY in the long Middle Ages : a tribute to Stephen F. Brown, Leiden-Boston
2011 (1-15: Emery, Kent ; Friedman, Russell L. ;
Speer, Andreas: Introduction/19-39: Aertsen, Jan A.: The
transformation of metaphysics in the Middle Ages/41-62: Long, Raymond J.: The division of the waters
(Gen 1,6-7) : the history of a conundrum and its
resolution by the early Oxford masters/63-89: Noone, Ti-
mothy B.: The problem of the knowability of substance : the discussion from Eustachius of Arras to Vital du
Four/91-115: Speer, Andreas: The division of metaphysical discourses : Boethius, Thomas Aquinas and
Meister Eckhart/117-154: Wippel, John F.: Thomas Aquinas and the unity of substantial form/155-187:
Blanchette, Oliva: Aquinas' conception of the great
chain of being : a more considered reply to Lovejoy/
189-211: Goris, Wouter: Between unity and perceptibility : Richard Conington and the concept of being/
213-233: Goddu, André: Medieval natural
philosophy and modern science : continuity and revolution/237-
247: Lamb, Matthew L.: St. Augustine on memoria and commemoratio/249-273: LaChance, Paul J.: Trans-
cendental prediction in Boethius' signification
theory : "De hebdomadibus" in the context of the commenta-
ries on "Peri hermeneias"/275-301: Marrone, Steven P.: Reexamining the doctrine of divine illumination in
the Latin philosophy of the High Middle Ages/303-319: Boulnois, Olivier: "Sive dormiat sive vigilet" : le
sommeil du juste et l'activité du sage, selon
Albert le Grand, Boèce de Dacie et Maître Eckhart/321-350:
Celano, Anthony J.: A question of justice : the good
thief, Cain and the pursuit of moral perfection/351-
374: Osborne, Thomas M.: Thomas Aquinas and
John Duns Scotus on individual acts and the ultimate end/
375-436: Nielsen, Lauge O. ; Petrus (Aureoli): Peter
Auriol on the categories of action and passion : the se-
cond question of his "Quodlibet"/437-450: Dewender, Thomas: William of Ockham and Walter Burley on
signification and imaginary objects/451-469: Libera,
Alain de: Dénomination extrinsèque et "changement
cambridgien" : éléments pour une
archéologie médiévale de la
subjectivité/471-483: Saarinen, Risto: Desire,
consent and sin : the earliest free will debates of
the Reformation/487-514: Sweeney, Eileen C.: The pro-
blem of philosophy and theology in Anselm of
Canterbury/515-569: Bazán, Bernardo C.: The creation of
the soul according to Thomas Aquinas/571-589: Doyle, John P.: St. Thomas Aquinas on theological truth/
591-622: Thomas (von Sutton) ; Rodler, Klaus: Thomas Sutton on theology as a science : an edition of
Questions 1,3, and 4 of Sutton's "Cowton
critique"/623-640: Flores, Juan C.: The roots of love of wisdom :
Henry of Ghent on Platonic and Aristotelian forms/641-671: Emery, Kent: At the outer limits of authenticity
: Denys the Carthusian's critique of Duns Scotus and his followers/673-686: Kobusch, Theo: Pia philoso-
phia - prisca theologia : die Idee vom universalen Christentum/689-708: Wilkins, Jeremy D.: Trinitarian
missions and the order of grace according to Thomas Aquinas/709-735: Gorman, Michael: Questions con-
cerning the existences of Christ/737-748: Knuuttila, Simo: The psychology of the incarnation in John Duns
Scotus/749-780: Levering, Matthew: Ockham on the Papacy/781-810: Slotemaker, John T.: John Calvin's
Trinitarian theology in the 1536 "Institutes" : the distinction of
persons as a key to his theological sources/
813-853: Matthäus (von Acquasparta) ; Schabel, Christopher ; Pedersen,
Fritz S. ; Friedman, Russell L.:
Matthew of Aquasparta and the Greeks/855-889: Celeyrette, Jean ;
Solère, Jean L. ; Jakob (von Lausanne):
Jacques de Lausanne, censeur et plagiaire de Durand de
Saint-Pourçain : édition de la q. 2, dist. 17 du l. I de
son "Commentaire des sentences"/891-919: Davenport, Anne A.: Durandus at the Stuart court/921-952:
Courtenay, William J.: Theological bachelors at Paris on the eve of the
papal schism : the academic envi-
ronment of Peter of Candia/953-979: Steel, Carlos:
From Siger of Brabant to Erasmus : philosophy and ci-
vilization in the Late Medieval Low Countries);
F. REXROTH, Die Einheit der Wissenschaft und der Eigensinn der Disziplinen
: zur Konkurrenz zweier
Denkformen im 12. und 13. Jahrhundert, in: Deutsches Archiv
für Erforschung des Mittelalters 67 (2011)
19-50;
1. Ontologie/Metaphysik/Analogie
R. BAHLUL, Avicenna and the problem of universals, in: Philosophy and
theology 21 (2009) 3-25;
R. DARGE, Erste Philosophie als Transzendentalwissenschaft gemäß Duns Scotus : Seinswissenschaft oder
"Onto-Logik"? in: Philosophisches Jahrbuch
111 (2004) 43-61;
A.P. DARLEY, Does Aquinas' notion of analogy violate the law of non-contradiction? in: The Heythrop
journal 54 (2013) 228-237;
L.J. ELDERS, The doctrine of being of St. Thomas Aquinas, in: Doctor Angelicus
5 (2005) 55-73;
C.A. EVANGELIST, Aquinas on being and essence as proper objects of the
intellect, in: American catholic
philosophical quarterly 85 (2011) 361-390;
W. HOERES, Wege der Metaphysik : Thomismus und Scotismus ; die endlose Alternative, in: Forum katholi-
sche Theologie 30 (2014) 278-289;
L.B. IRIZAR, Form and being in Thomas Aquinas : a study of Lawrence Dewan's
metaphysical proposal, in:
Science et esprit 62 (2010) 39-59;
I. MANDRELLA, Metaphysik als Supertranszendentalwissenschaft? : zum scotistischen
Metaphysikentwurf
des Nicolaus Bonetus, in: Recherches de théologie
et philosophie médiévales 75 (2008) 161-193;
M. MELIADO, "Scientia peripateticorum" : Heymericus de Campo, the "Book of causes", and the debate
over universals in the fifteenth century/S. NEGRI,
The traps of realism : the debate over universals in the
fifteenth century and the Thomists of Cologne, beide
in: Recherches de théologie et philosophie
médiévales
79 (2012) 195-230/231-265;
REVUE THOMISTE 111 (2011) hors-série (7-70: Fabro, Cornelio:
Actualité et originalité de l'"esse" thomis-
te/Ursprünglich erschienen in Revue thomiste. - 56. 1956. - S. 240-270;480-507/71-102: Fabro, Cornelio:
L'obscurcissement de l'"esse" dans l'école
thomiste/Ursprünglich erschienen in Revue thomiste. - 58. 1958. -
S. 443-472/103-112: Fabro, Cornelio: Les reprises de
l'"esse" thomiste au vingtième siècle : recension de
Albert Keller, Sein oder Existenz/Ursprünglich
erschienen in Revue thomiste. - 70. 1970. - S. 456-463
/113-139: Fabro, Cornelio: Notes pour la fondation
métaphysique de l'être/Ursprünglich erschienen in
Re-
vue thomiste. - 66. 1966. - S. 214-237/141-150:
Fabro, Cornelio: L'analogie thomiste face à la thèse
de
l'identité de l'être et du devenir :
recension de L. Bruno Puntel, Analogie und
Geschichtlichkeit/Ursprünglich
erschienen in Revue thomiste. - 72. 1972. - S. 73-80/151-170: Fabro, Cornelio: Le "Liber de bona fortuna"
de l'"Éthique à Eudème"
d'Aristote et la dialectique de la divine Providence chez saint
Thomas/Ursprünglich
erschienen in Revue thomiste. - 88. 1988, 4. - S.
556-572/171-200: Fabro, Cornelio: Dialectique de la liberté
et autonomie de la raison chez
Fichte/Ursprünglich erschienen in Revue thomiste. - 80. 1980, 2. -
S. 216-
240/201-276: Fabro, Cornelio: Le problème de
l'Église chez Newman et Kierkegaard/Ursprünglich
erschie-
nen in Revue thomiste. - 77. 1977, 1. - S.
30-90/277-284: Fabro, Cornelio: Remerciement: l'entente et l'at-
tente/Ursprünglich erschienen in italienischer
Sprache unter dem Titel "Ringraziamento: l'intesa et l'attesa"
in: Essere e libertà ; studi in onore di Cornelio Fabro. - Rimini, 1984. - S. 537-545);
J.R. SÖDER, Semantik und Ontologie in Anselms "De grammatico",
in: Sola ratione. Anselm von Canterbu-
ry (1033-1109) und die rationale Rekonstruktion
des Glaubens, Würzburg 2009, 59-72;
2. Logik/Grammatik
N. GERMANN, Logik zwischen "Kunst" und "Wissenschaft" : Avicenna zum Status
der Logik in seiner
"Isagoge", in: Recherches de théologie
et philosophie médiévales 75 (2008) 1-32;
O. LANGER, Aristoteles und die Folgen : zur Rezeption der aristotelischen
Logik und Wissenschaftstheorie
im 12. und 13. Jahrhundert, in: Freiburger
Zeitschrift für Philosophie und Theologie 53 (2006) 559-588;
P. SCHULTHESS, Kontext und Signifikation. Logik und Grammatik
im Mittelalter, in: Freiburger Zeit-
schrift für Philosophie und Theologie
48 (2001) 328-361;
3. Byzantinische Philosophie
G. KAPRIEV, Gibt es eine byzantinische Philosophie? in: Ostkirchliche Studien
51 (2002) 3-28;
4. Islamische Philosophie
D. URVOY, L'Islam rencontre la philosophie. Al-Fârâbî,
in: Bulletin de littérature ecclésiastique 102 (2001)
309-320;
5. Einzelne Autoren
AMERICAN CATHOLIC PHILOSOPHICAL QUARTERLY 88 (2014) (191-193: Taylor, Richard C.:
Aquinas and the Arabic philosophical tradition : Editor's introduction/195-212: Houser, Rollen E.: Introdu-
cing the principles of Avicennian metaphysics into "Sacra Doctrina" : Thomas Aquinas, "Scriptum super
Senteniarum", Bk 1, d. 8/213-236: Black, Deborah L.: "Cognoscere per impressionem" : Aquinas and the
Avicennian account of knowing separate substances/237-270: Lizzini, Olga: A "mysterious order of possi-
bles" : some remarks on essentialism and on Beatrice Zedler's interpretation of Avicenna and Aquinas on
creation (al-Ilahiyyat, the "Quaestiones de Potentia")/271-288: MacGinnis, Jon: The eternity of the world :
proofs and problems in Aristotle, Avicenna, and Aquinas/289-308: Janssens, Jules L.: A survey of Thomas's
explicit quotations of Avicenna in the "Summa contra
Gentiles"/309-333: López Farjeat, Luis X.: Avicenna
and Thomas Aquinas on natural prophecy/335-360: DeHaan, Daniel D.: A mereological construal of the
primary notions "Being" and "Thing" in Avicenna and Aquinas/361-379: Romero Carrasquillo, Francisco
J.: The dialectical status of religious discourse in Averroes and Aquinas);
D. BERGER, Hoffnungslos veraltet oder zeitlos gültig? Zu einer Einführung
in die Naturphilosophie des
Aquinaten von Leo Elders, in: Forum katholische
Theologie 21 (2005) 213-219;
S.T. BONINO, Faut-il une "philosophie thomiste"? in: Nova et vetera 86 (2011) 91-109;
A. BOUREAU, Albert le Grand, commentateur de l'Apocalypse, in: Freiburger Zeitschrift für Philosophie und
Theologie 61 (2014) 43-58;
R. DARGE, Aristotelesrezeption im Ansatz der Ersten Philosophie bei Bonaventura
und Thomas von Aquin,
in: Theologie und Philosophie 8 (2006) 161-180;
W.J. HANKEY, Philosophy as way of life for Christians? : Iamblichan and
Porphyrian reflections on religi-
on, virtue, and philosophy in Thomas Aquinas,
in: Laval théologique et philosophique 59 (2003) 193-
224;
Th. KOBUSCH, Das Verborgene und das Erscheinende : Grundlinien der Philosophie
des Petrus Aureoli, in:
Wahrheit auf dem Weg (FS Ludwig Hödl) Münster
2009, 246-266;
B. MICHAEL, Von der Lehre zur Lehrrichtung : Johannes Buridan, der "Buridanismus" und die spätmittelal-
terliche Schulphilosophie, in: Zeitschrift für Kirchengeschichte 125 (2014) 145-168;
J.E. PELLETIER, Connections between metaphysics and logic in Ockham's thought, in: Recherches de théo-
logie et philosophie médiévales 79 (2012) 427-447;
G. PENDERGRAFT/D.J. COATES, No (new) troubles with Ockhamism, in: Oxford studies in philosophy of
religion 5 (2014) 185-208;
Ph. ROELLI, Zur Ausgabe der lateinischen Werke Ramon Llulls, in: Deutsches
Archiv für Erforschung des
Mittelalters 65 (2009) 585-598;
J. SCHLAGETER, Neues zum mittelalterlichen Franziskanergelehrten Roger
Bacon (1214/20-1292) : ein Li-
teraturbericht, in: Wissenschaft und Weisheit 73 (2010)
114-124;
M. SEEWALD, Erkenntnis woher? : der Wandel von Autoritätsbezug und
Philosophiebegriff in der Intel-
lektlehre Sigers von Brabant, in: Theologie und Philosophie
85 (2010) 481-500;