Theologie-Systematisch
Philosophische Grundlagen
§ 2. Mittelalter
Übersicht

0.    Allgemein
1.    Ontologie/Metaphysik/Analogie
2.    Logik/Grammatik
3.    Byzantische Philosophie
4.    Islamische Philosophie
5.    Einzelne Autoren


§ 2.    Mittelalter
0.         Allgemein

BULLETIN de théologie et de philosophie médiévales, In: Recherches de théologie et philosophie médiéva-
    les 75 (2008) 195-249;

L.J. ELDERS, Bulletin aristotélicien, in: Revue thomiste 101 (2001) 457-465;

M. DREYER, Philosophische Methoden im lateinischen Mittelalter, in: Theologie und Philosophie 76 (2001)
    397-409;

M. ENDERS, Die Bedeutung einer christlichen Philosophie der monotheistischen Weltreligionen im frühen         Mittelalter für das interreligiöse Gespräch der Gegenwart, in: Archa verbi 7 (2010) 143-165;

W. GORIS, Kritische Studie : Theo Kobuschs Geschichte der Philosophie des Hoch- und Spätmittelalters, in:
    Recherches de théologie et philosophie médiévales 79 (2012) 449-462;

W. HOERES, Philosophie des gesunden Menschenverstandes : schönstes Lob für die Scholastik, in: Theolo- 
    gisches 44 (2014) 1/2, 35-44;

Th.W. KÖHLER, Fächerübergreifendes Denken in der Philosophie des dreizehnten Jahrhunderts : die Rolle
    der Complexio-Theorie Denken im Raum des Heiligen (FS A. Paus) St. Ottilien 2007, 47-88;

A. LAMMER u.a., Bulletin de théologie et de philosophie médiévales, in: Recherches de théologie et philoso- 
    phie médiévales 79 (2012) 463-483;

J. MARENBON, Philosophy in the early Latin Middle Ages (c. 700 - c. 1100) : a survey of recent work/Bul-
    letin de théologie et de philosophie médiévales, beide in: Recherches de théologie et philosophie médiéva-
    les 76 (2009) 365-393/395-426;

PHILOSOPHY AND THEOLOGY in the long Middle Ages : a tribute to Stephen F. Brown, Leiden-Boston 
    2011 (1-15: Emery, Kent ; Friedman, Russell L. ; Speer, Andreas: Introduction/19-39: Aertsen, Jan A.: The 
    transformation of metaphysics in the Middle Ages/41-62: Long, Raymond J.: The division of the waters
    (Gen 1,6-7) : the history of a conundrum and its resolution by the early Oxford masters/63-89: Noone, Ti- 
    mothy B.: The problem of the knowability of substance : the discussion from Eustachius of Arras to Vital du
    Four/91-115: Speer, Andreas: The division of metaphysical discourses : Boethius, Thomas Aquinas and
    Meister Eckhart/117-154: Wippel, John F.: Thomas Aquinas and the unity of substantial form/155-187:
    Blanchette, Oliva: Aquinas' conception of the great chain of being : a more considered reply to Lovejoy/ 
    189-211: Goris, Wouter: Between unity and perceptibility : Richard Conington and the concept of being/ 
    213-233: Goddu, André: Medieval natural philosophy and modern science : continuity and revolution/237- 
    247: Lamb, Matthew L.: St. Augustine on memoria and commemoratio/249-273: LaChance, Paul J.: Trans- 
    cendental prediction in Boethius' signification theory : "De hebdomadibus" in the context of the commenta- 
    ries on "Peri hermeneias"/275-301: Marrone, Steven P.: Reexamining the doctrine of divine illumination in
    the Latin philosophy of the High Middle Ages/303-319: Boulnois, Olivier: "Sive dormiat sive vigilet" : le
    sommeil du juste et l'activité du sage, selon Albert le Grand, Boèce de Dacie et Maître Eckhart/321-350:
    Celano, Anthony J.: A question of justice : the good thief, Cain and the pursuit of moral perfection/351- 
    374: Osborne, Thomas M.: Thomas Aquinas and John Duns Scotus on individual acts and the ultimate end/ 
    375-436: Nielsen, Lauge O. ; Petrus (Aureoli): Peter Auriol on the categories of action and passion : the se- 
    cond question of his "Quodlibet"/437-450: Dewender, Thomas: William of Ockham and Walter Burley on
    signification and imaginary objects/451-469: Libera, Alain de: Dénomination extrinsèque et "changement
    cambridgien" : éléments pour une archéologie médiévale de la subjectivité/471-483: Saarinen, Risto: Desire,
    consent and sin : the earliest free will debates of the Reformation/487-514: Sweeney, Eileen C.: The pro- 
    blem of philosophy and theology in Anselm of Canterbury/515-569: Bazán, Bernardo C.: The creation of
    the soul according to Thomas Aquinas/571-589: Doyle, John P.: St. Thomas Aquinas on theological truth/ 
    591-622: Thomas (von Sutton) ; Rodler, Klaus: Thomas Sutton on theology as a science : an edition of
    Questions 1,3, and 4 of Sutton's "Cowton critique"/623-640: Flores, Juan C.: The roots of love of wisdom :
    Henry of Ghent on Platonic and Aristotelian forms/641-671: Emery, Kent: At the outer limits of authenticity
    : Denys the Carthusian's critique of Duns Scotus and his followers/673-686: Kobusch, Theo: Pia philoso- 
    phia - prisca theologia : die Idee vom universalen Christentum/689-708: Wilkins, Jeremy D.: Trinitarian 
    missions and the order of grace according to Thomas Aquinas/709-735: Gorman, Michael: Questions con- 
    cerning the existences of Christ/737-748: Knuuttila, Simo: The psychology of the incarnation in John Duns
    Scotus/749-780: Levering, Matthew: Ockham on the Papacy/781-810: Slotemaker, John T.: John Calvin's
    Trinitarian theology in the 1536 "Institutes" : the distinction of persons as a key to his theological sources/ 
    813-853: Matthäus (von Acquasparta) ; Schabel, Christopher ; Pedersen, Fritz S. ; Friedman, Russell L.: 
    Matthew of Aquasparta and the Greeks/855-889: Celeyrette, Jean ; Solère, Jean L. ; Jakob (von Lausanne):
    Jacques de Lausanne, censeur et plagiaire de Durand de Saint-Pourçain : édition de la q. 2, dist. 17 du l. I de
    son "Commentaire des sentences"/891-919: Davenport, Anne A.: Durandus at the Stuart court/921-952:
    Courtenay, William J.: Theological bachelors at Paris on the eve of the papal schism : the academic envi- 
    ronment of Peter of Candia/953-979: Steel, Carlos: From Siger of Brabant to Erasmus : philosophy and ci- 
    vilization in the Late Medieval Low Countries);

F. REXROTH, Die Einheit der Wissenschaft und der Eigensinn der Disziplinen : zur Konkurrenz zweier
    Denkformen im 12. und 13. Jahrhundert, in: Deutsches Archiv für Erforschung des Mittelalters 67 (2011)
    19-50;


1.    Ontologie/Metaphysik/Analogie

R. BAHLUL, Avicenna and the problem of universals, in: Philosophy and theology 21 (2009) 3-25;

R. DARGE, Erste Philosophie als Transzendentalwissenschaft gemäß Duns Scotus : Seinswissenschaft oder
    "Onto-Logik"? in: Philosophisches Jahrbuch 111 (2004) 43-61;

A.P. DARLEY, Does Aquinas' notion of analogy violate the law of non-contradiction? in: The Heythrop 
    journal 54 (2013) 228-237;

L.J. ELDERS, The doctrine of being of St. Thomas Aquinas, in: Doctor Angelicus 5 (2005) 55-73;

C.A. EVANGELIST, Aquinas on being and essence as proper objects of the intellect, in: American catholic
    philosophical quarterly 85 (2011) 361-390;

W. HOERES, Wege der Metaphysik : Thomismus und Scotismus ; die endlose Alternative, in: Forum katholi- 
    sche Theologie 30 (2014) 278-289;

L.B. IRIZAR, Form and being in Thomas Aquinas : a study of Lawrence Dewan's metaphysical proposal, in:
    Science et esprit 62 (2010) 39-59;

I. MANDRELLA, Metaphysik als Supertranszendentalwissenschaft? : zum scotistischen Metaphysikentwurf
    des Nicolaus Bonetus, in: Recherches de théologie et philosophie médiévales 75 (2008) 161-193;

M. MELIADO, "Scientia peripateticorum" : Heymericus de Campo, the "Book of causes", and the debate
    over universals in the fifteenth century/S. NEGRI, The traps of realism : the debate over universals in the 
    fifteenth century and the Thomists of Cologne, beide in: Recherches de théologie et philosophie médiévales
    79 (2012) 195-230/231-265;

REVUE THOMISTE 111 (2011) hors-série (7-70: Fabro, Cornelio: Actualité et originalité de l'"esse" thomis- 
    te/Ursprünglich erschienen in Revue thomiste. - 56. 1956. - S. 240-270;480-507/71-102: Fabro, Cornelio:
    L'obscurcissement de l'"esse" dans l'école thomiste/Ursprünglich erschienen in Revue thomiste. - 58. 1958. -
    S. 443-472/103-112: Fabro, Cornelio: Les reprises de l'"esse" thomiste au vingtième siècle : recension de 
    Albert Keller, Sein oder Existenz/Ursprünglich erschienen in Revue thomiste. - 70. 1970. - S. 456-463 
    /113-139: Fabro, Cornelio: Notes pour la fondation métaphysique de l'être/Ursprünglich erschienen in Re- 
    vue thomiste. - 66. 1966. - S. 214-237/141-150: Fabro, Cornelio: L'analogie thomiste face à la thèse de 
    l'identité de l'être et du devenir : recension de L. Bruno Puntel, Analogie und Geschichtlichkeit/Ursprünglich
    erschienen in Revue thomiste. - 72. 1972. - S. 73-80/151-170: Fabro, Cornelio: Le "Liber de bona fortuna"
    de l'"Éthique à Eudème" d'Aristote et la dialectique de la divine Providence chez saint Thomas/Ursprünglich
    erschienen in Revue thomiste. - 88. 1988, 4. - S. 556-572/171-200: Fabro, Cornelio: Dialectique de la liberté
    et autonomie de la raison chez Fichte/Ursprünglich erschienen in Revue thomiste. - 80. 1980, 2. - S. 216- 
    240/201-276: Fabro, Cornelio: Le problème de l'Église chez Newman et Kierkegaard/Ursprünglich erschie- 
    nen in Revue thomiste. - 77. 1977, 1. - S. 30-90/277-284: Fabro, Cornelio: Remerciement: l'entente et l'at- 
    tente/Ursprünglich erschienen in italienischer Sprache unter dem Titel "Ringraziamento: l'intesa et l'attesa"
    in: Essere e libertà ; studi in onore di Cornelio Fabro. - Rimini, 1984. - S. 537-545);

J.R. SÖDER, Semantik und Ontologie in Anselms "De grammatico", in: Sola ratione. Anselm von Canterbu-
    ry (1033-1109) und die rationale Rekonstruktion des Glaubens, Würzburg 2009, 59-72;

2.    Logik/Grammatik

N. GERMANN, Logik zwischen "Kunst" und "Wissenschaft" : Avicenna zum Status der Logik in seiner
    "Isagoge", in: Recherches de théologie et philosophie médiévales 75 (2008) 1-32;

O. LANGER, Aristoteles und die Folgen : zur Rezeption der aristotelischen Logik und Wissenschaftstheorie
    im 12. und 13. Jahrhundert, in: Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie 53 (2006) 559-588;

P. SCHULTHESS, Kontext und Signifikation. Logik und Grammatik im Mittelalter, in: Freiburger Zeit-
    schrift für Philosophie und Theologie 48 (2001) 328-361;
 

3.    Byzantinische Philosophie

G. KAPRIEV, Gibt es eine byzantinische Philosophie? in: Ostkirchliche Studien 51 (2002) 3-28;
 

4.    Islamische Philosophie

D. URVOY, L'Islam rencontre la philosophie. Al-Fârâbî, in: Bulletin de littérature ecclésiastique 102 (2001)
    309-320;


5.    Einzelne Autoren

AMERICAN CATHOLIC PHILOSOPHICAL QUARTERLY 88 (2014) (191-193: Taylor, Richard C.:
    Aquinas and the Arabic philosophical tradition : Editor's introduction/195-212: Houser, Rollen E.: Introdu-
    cing the principles of Avicennian metaphysics into "Sacra Doctrina" : Thomas Aquinas, "Scriptum super
    Senteniarum", Bk 1, d. 8/213-236: Black, Deborah L.: "Cognoscere per impressionem" : Aquinas and the
    Avicennian account of knowing separate substances/237-270: Lizzini, Olga: A "mysterious order of possi-
    bles" : some remarks on essentialism and on Beatrice Zedler's interpretation of Avicenna and Aquinas on
    creation (al-Ilahiyyat, the "Quaestiones de Potentia")/271-288: MacGinnis, Jon: The eternity of the world :
    proofs and problems in Aristotle, Avicenna, and Aquinas/289-308: Janssens, Jules L.: A survey of Thomas's
    explicit quotations of Avicenna in the "Summa contra Gentiles"/309-333: López Farjeat, Luis X.: Avicenna
    and Thomas Aquinas on natural prophecy/335-360: DeHaan, Daniel D.: A mereological construal of the
    primary notions "Being" and "Thing" in Avicenna and Aquinas/361-379: Romero Carrasquillo, Francisco
    J.: The dialectical status of religious discourse in Averroes and Aquinas);

D. BERGER, Hoffnungslos veraltet oder zeitlos gültig? Zu einer Einführung in die Naturphilosophie des
    Aquinaten von Leo Elders, in: Forum katholische Theologie 21 (2005) 213-219;

S.T. BONINO, Faut-il une "philosophie thomiste"? in: Nova et vetera 86 (2011) 91-109;

A. BOUREAU, Albert le Grand, commentateur de l'Apocalypse, in: Freiburger Zeitschrift für Philosophie und
    Theologie 61 (2014) 43-58;

R. DARGE, Aristotelesrezeption im Ansatz der Ersten Philosophie bei Bonaventura und Thomas von Aquin,
    in: Theologie und Philosophie 8 (2006) 161-180;

W.J. HANKEY, Philosophy as way of life for Christians? : Iamblichan and Porphyrian reflections on religi-
    on, virtue, and philosophy in Thomas Aquinas, in: Laval théologique et philosophique 59 (2003) 193-
    224;

Th. KOBUSCH, Das Verborgene und das Erscheinende : Grundlinien der Philosophie des Petrus Aureoli, in:
    Wahrheit auf dem Weg (FS Ludwig Hödl) Münster 2009, 246-266;

B. MICHAEL, Von der Lehre zur Lehrrichtung : Johannes Buridan, der "Buridanismus" und die spätmittelal- 
    terliche Schulphilosophie, in: Zeitschrift für Kirchengeschichte 125 (2014) 145-168;

J.E. PELLETIER, Connections between metaphysics and logic in Ockham's thought, in: Recherches de théo- 
    logie et philosophie médiévales 79 (2012) 427-447;

G. PENDERGRAFT/D.J. COATES, No (new) troubles with Ockhamism, in: Oxford studies in philosophy of
    religion 5 (2014) 185-208;

Ph. ROELLI, Zur Ausgabe der lateinischen Werke Ramon Llulls, in: Deutsches Archiv für Erforschung des
    Mittelalters 65 (2009) 585-598;

J. SCHLAGETER, Neues zum mittelalterlichen Franziskanergelehrten Roger Bacon (1214/20-1292) : ein Li-
    teraturbericht, in: Wissenschaft und Weisheit 73 (2010) 114-124;

M. SEEWALD, Erkenntnis woher? : der Wandel von Autoritätsbezug und Philosophiebegriff in der Intel-
    lektlehre Sigers von Brabant, in: Theologie und Philosophie 85 (2010) 481-500;