Theologie-Systematisch
Eschatologie
§ 2. Alte Kirche

Übersicht

0.    Allgemein/Umfeld des Christentums
1.    Apokalyptik
2.    Chiliasmus/Millenarismus
3.    Zwei-Reiche-Lehre
4.    Tod/Sterben

5.    Zwischenzustand
6.    Auferstehung/Unsterblichkeit
7.    Himmel
8.    Apokatastasis/Allerlösung
9.    Einzelne Autoren/Bücher


§ 2.    Alte Kirche
0.         Allgemein/Umfeld des Christentums

St.C. BARTON, Eschatology and the emotions in early Christianity, in: Journal of biblical literature 130
    (2011) 571-591;

B. DALEY, The Hope of the Early Church. A Handbook of Patristic Eschatology, Cambridge 1991;

B.E. DALEY u.a., Eschatologie - Schrift und Patristik, in: M. SCHMAUS u.a. (Hgg.), Handbuch der Dog-
    mengeschichte IV/7a, Freiburg 1986;

L.A. FRIEDRCHS, Totenkult im Alten Rom : die Ehrungen des Germanicus, in: Geschichten verändern Ge-
    schichte : Perspektiven der Unerschöpflichkeit des biblischen Wortes (FS Friedrich Erich Dobberahn)
    Taufkirchen 2010, 127-155;

C. LEONHARD, Wie eschatologisch war die frühchristliche Liturgie?/A. BUDDE, "Bis du kommst ..." -
    und keinen Tag länger! : Annäherungen and die eschatologische Vorstellungswelt antiker Eucharistiegebe-
    te, beide in: Bibel und Liturgie 82 (2009) 257-263/264-269;

H.E. LONA, Über die Auferstehung des Fleisches. Studien zur frühchristlichen Eschatologie (ZNW suppl.
    66) Berlin 1993;

OTHER WORLDS and their relation to this world : early Jewish and ancient Christian traditions, Leiden-
    Boston 2010 (1-15: Pezzoli-Olgiati, Daria: Approaching afterlife imagery : a contemporary glance at an-
    cient concepts of otherworldly dimensions/17-36: Beyerle, Stefan: The "God of heaven" in Persian and
    Hellenistic times/37-53: Bautch, Kelley C.: The heavenly temple, the prison in the void and the uninhabi-
    ted paradise : otherworldly sites in the "Book of the Watchers"/55-77: Nickelsburg, George W.: Four
    worlds that are "other" in the Enochic "Book of Parables"/79-93: Stuckenbruck, Loren T.: The "other-
    world" and the "Epistle of Enoch"/95-116: Collins, John J.: The otherworld in the Dead Sea Scrolls/117-
    131: Tigchelaar, Eibert J.: The character of the city and the temple of the Aramaic "New Jerusalem"/133-
    149: Ego, Beate: The heavenly world and its relationship to this world according to rabbinic literature :
    some main outlines/151-167: Najman, Hindy: Between heaven and earth : liminal visions in 4Ezra/169-
    187: Vielberg, Meinolf: Omnia mutantur, nihil interit? : Virgil's "katabasis" and the ideas of the hereafter
    in Ovid's "Metamorphoses"/189-207: Collins, Adela Y.: The otherworld and the new age in the letters of
    Paul/209-228: Hogeterp, Albert L.: The otherworld and this world in 2 Cor 12:1-10 in light of early Je-
    wish apocalyptic tradition/229-246: Lehtipuu, Outi: The rich, the poor, and the promise of an eschatologi-
    cal reward in the gospel of Luke/247-279: Nicklas, Tobias: Diesseits aus der Sicht des Jenseits : die Send-
    schreiben der Offenbarung des Johannes (Offb 2-3)/281-303: Zamfir, Korinna: Asceticism and other-
    worlds in the "Acts of Paul and Thecla"/305-321: Bremmer, Jan N.: Orphic, Roman, Jewish and Christian
    tours of hell : observations on the "Apocalypse of Peter"/323-342: Bauckham, Richard: Hell in the Latin
    "Vision of Ezra"/34
3-353: Dehandschutter, Boudewijn: Himmlischer Aufstieg im "Apokryphon des Jako-
    bus" (NHC I,2)/355-368: Merkt, Andreas: Purgatory : worldly functions of an otherworldly notion/369-
    389: Copeland, Kirsti B.: "The holy contest" : competition for the best afterlife in the "Apocalypse of
    Paul" and late antique Egypt);

H. RÄISÄNEN, Last things first : "eschatology" as the first chapter in an overall account of early Christian
    ideas, in: Temenos 39.40 (2003 / 2004)  9-49;
 

1.    Apokalyptik

M. BULL (Hg.), Apocalypse Theory and the Ends oft the World, Oxford-Cambridge 1995;

N. COHN, Die Erwartung der Endzeit - Vom Ursprung der Apokalypse, Darmstadt 1997;

J.J. COLLINS, Apocalypse and Empire, in: Svensk exegetisk årsbok 76 (2011) 1-19;
 
L. DiTOMMASO, Apocalypses and apocalypticism in antiquity : part 1/2, in: Currents in biblical research 5
    (2007) 235-286/367-432;

F. HAHN, Frühjüdische und urchristliche Apokalyptik, Neukirchen-Vluyn 1998;

INFORMATIONEN FÜR RELIGIONSLEHRERINNEN UND RELIGIONSLEHRER. Bistum Limburg,
    Heft 2/99: Ende? Apokalyptische Visionen in Vergangenheit und Gegenwart;

K. KOCH/J.M. SCHMIDT (Hg.), Apokalyptik (Wege der Forschung) Darmstadt 1982;

Chr. MARKSCHIES, Himmlisches und irdisches Jerusalem im antiken Christentum, in: La Cité de Dieu
    (2000) 303-350;

G.S. OEGEMA, Zwischen Hoffnung und Gericht. Untersuchungen zur Rezeption der Apokalyptik im frühen
    Christentum und Judentum (Wiss. Monographien zum Alten und Neuen Testament 82) Neukirchen-Vluyn
    1999;

T. ONUKI, Naturwissenschaft und Endweissagung: Aus der Perspektive der antiken Apokalyptik, in: T.
    ONU
KI, Heilung und Erlösung. Studien zum Neuen Testament und zur Gnosis (Wissenschaftliche Unter-
    suchun
gen zum Neuen Testament 165) Tübingen 2004, 389-407;

St.J. PATTERSON, Apocalypticism or prophecy and the problem of polyvalence : lessons from the Gospel
    of Thomas, in: Journal of biblical literature 130 (2011) 795-817;

Th. SÖDING, Schrei nach Gerechtigkeit : warum im Judentum die Apokalyptik entstand und wie sich diese
    im Christentum veränderte, in: Zeitzeichen 13 (2012) 11,
30-32;

E.W. STEGEMANN, Apokalyptik und Universalgeschichte im antiken Herrschaftsdiskurs, in: Theologische
    Zeitschrift 67 (2011) 1-24;

M.E. STONE, A reconsideration of apocalyptic visions, in: Harvard theological review 96 (2003) 167-180;

WORT UND ANTWORT 38 (1997) Heft 1: Apokalypse;
 

2.    Chiliasmus/Millenarismus

D.R. ANDERSON, The soteriological impact of Augustine's change from premillennialism to amillennia-
    lism. Part 1, in: Journal of the Grace Evangelical Society 15 (2002) 25-36;

C. GAUTHIER, Messianisme et millénarismes, in: Archives de sciences sociales des religions 56 (2011) 156,
    43-59; (
Besprochen wird die Ausgabe Paris 2010;

H.W. HOUSE, Premillennialism in the Ante-Nicene church, in: Bibliotheca sacra 169 (2012) 271-282;

J. LÖßL, "Apocalypse? No." : the power of millennialism and its transformation in late antique Christianity,
    in: The power of religion in Late Antiquity, Farnham-Burlington (Vt.) 2009, 31-44;

St.E. PORTER, Was early Christianity a millenarian movement? in: Faith in the millennium, hg.v. St.E.
    Porter (Roehampton papers 7) Sheffield 2001, 234-259;

P.A. RUSSELL, Searching for revolutionary millenarianism in Byzantium : the dog that didn't bark, in: Fi-
    des et historia 37 (2005) 93-116;
 

3.    Zwei-Reiche-Lehre

H. SEIDL, Zum Reichsgedanken bei Gertrud v. Le Fort und Augustinus' Auffassung von den zwei Reichen,
    in: Katholische Bildung 102 (2001) 56-71; 

B.T. TRAINOR, Augustine's glorious city of God as principle of the political, in: The Heythrop journal 51
    (2010) 543-553;

4.    Tod/Sterben

J. DRESKEN-WEILAND, Vorstellungen von Tod und Jenseits in den frühchristlichen Grabinschriften des
    3.-6. Jhs. in Rom, Italien und Afrika, in: Römische Quartalschrift für christliche Altertumskunde und Kir-
    chengeschichte 101 (2006) 289-312;

H. GRIESER, Die christliche Idealisierung des Sterbens : Beobachtungen anhand einiger griechischer Viten
    des 4. und 5. Jahrhunderts, in: Römische Quartalschrift für christliche Altertumskunde und Kirchenge-
    schichte 101 (2006) 173-193;

5.   Zwischenzustand

A. STUIBER, Refrigerium interim. Die Vorstellung vom Zwischenzustand und die frühchristliche Grabes-
    kunst, Bonn 1957; 


6.    Auferstehung/Unsterblichkeit

F. BOVON, The soul's comeback : immortality and resurrection in early Christianity, in: Harvard theological
    review 103 (2010) 387-406;

J.L. DRURY, Gregory of Nyssa's dialogue with Macrina : the compatibility of resurrection of the body and
    immortality of the Soul, in: Theology today 62 (2005) 210-222;

M. FIEDROWICZ, Auferstehungshoffnung und Jenseitsvorstellungen in der frühen Kirche, in: Una-Voce- 
    Korrespondenz 42 (2012) 291-313;


7.    Himmel

D. MATTIOLI, Le ciel, d'après Augustin, in: La Revue réformée 65 (2014) 85-98;

D. SCHINKEL, "Unsere Bürgerschaft befindet sich im Himmel" (Phil 3, 20) : ein biblisches Motiv und sei-
    ne Entwicklung im frühen Christentum, in: Biblische Notizen (Neue Folge) (2007) 79-97;

8.    Apokatastasis/Allerlösung

E. DASSMANN, Heil zwischen Allerlösung und Prädestination von Origenes bis Augustinus, in: IKZ "Com-
    munio" 37 (2008) 218-229;

I.L. RAMELLI, Christian soteriology and Christian Platonism : Origen, Gregory of Nyssa, and the Biblical
    and philosophical basis of the doctrine of apokatastasis, in: Vigiliae christianae 61 (2007) 313-356;

Th.J. WHITE, On the universal possibility of salvation, in: Pro ecclesia 17 (2008) 269-280;


9.    Einzelne Autoren/Bücher

L. AYRES, Augustinus und die Dynamik seiner Endzeiterwartung, in: Concilium 34 (1998) 386-396;

E. DASSMANN, Heil zwischen Allerlösung und Prädestination von Origenes bis Augustinus, in: IKZ "Com-
    munio" 37 (2008) 218-229;

J.L. DRURY, Gregory of Nyssa's dialogue with Macrina : the compatibility of resurrection of the body and
    immortality of the Soul, in: Theology today 62 (2005) 210-222;

J. FRANCIS, The ultimate end and destiny of every human being as portrayed in the writings of St. Augus-
    tine, 354-430, in: Indian theological studies 38 (2001) 71-104;

W. HRYNIEWICZ, Universalism of salvation: St. Isaac the Syrian, in: Die Wurzel aller Theologie. Sentire
    cum ecclesia (FS U. v. Arx) hg.v. H. Gerny, Bern 2003, 139-150;

A. FÜRST, Laßt uns erwachsen werden! Ethische Aspekte der Eschatologie des Origenes, in: Theologie und
    Philosophie 75 (2000) 321-338;

M. MÜHLING, Ewigkeitsauffassungen : die Aporien der exemplarischen Verhältnisbestimmungen von Zeit
    und Ewigkeit bei Augustin, Boethius und Swinburne und trinitarische Lösungswege, in: Neue Zeitschrift
    für systematische Theologie und Religionsphilosophie 47 (2005) 154-172;

G.S. OEGEMA, Back to the future in the early Church : the use of the book of Daniel in early patristic es-
    chatology, in: The function of ancient historiography in biblical and cognate studies, New York, NY-Lon-
    don 2008, 152-161;

E. SCULLY, Jerusalem: image of Hilary's Christocentric eschatology in the "Tractatus super Psalmos", in: 
    Vigiliae christianae 66 (2012) 269-282;

H. SOHN, The beauty of hell? : Augustine's aesthetic theodicy and its critics, in: Theology today 64 (2007)
    47-57;

J.H. YANG, Soteriology and the formation of Christian morality : Origen's journey of soul and spirituality
    of suffering, in: Journal of Asian and Asian American theology 7 (2005/2006) 81-95;

A. ZERFASS, Der wahre Tag des Herrn : Eschatologie in den Festhymnen des Ambrosius von Mailand, in:
    Bibel und Liturgie 82 (2009) 269-274;