Theologie-Systematisch
Christologie
§ 5. Die dogmatische Formel von Chalkedon
Übersicht

0.    Allgemein
1.    Einzelne Autoren
2.    Manichäismus
3.    Logos/Sarx
4.    Monophysitismus/Nestorianismus
5.    Antiochenische Schule
6.    Alexandrinische Schule
7.    Der Hypostasis-Begriff
8.    Neuchalkedonismus
9.    Monenergismus - Monotheletismus
10.   Pascha-Mysterium
11.   Nachgeschichte des Konzils
12.   Dreikapitelstreit


§ 5.    Die dogmatische Formel von Chalkedon
0.         Allgemein

W.R. BAKER, The Chalcedon definition, Pauline christology, and the postmodern challenge of "from be-
    low"
christology, in: Stone-Campbell journal 9 (2006) 77-97;

P. COURTHIAL, Actualité de Chalcédoine, in: La Revue réformée 61 (2010) 102-110;

B.E. DALEY, "One thing and another" : the persons in God and the person of Christ in Patristic theology,
    in:
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I.U. DALFERTH, Gott für uns. Die Bedeutung des christologischen Dogmas für die christliche Theologie,
    in:
I.U. DALFERTH u.a. (Hg.), Denkwürdiges Geheimnis. Beiträge zur Gotteslehre (FS E. Jüngel) Tü-
    bingen
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G.M.d. DURAND, Réflexions sur les quatre premiers conciles oecuméniques : Nicée (325), Constantinople
    (381), Éphèse (431), Chalcédoine (451),in: Revue des sciences philosophiques et théologiques 86 (2002)
    3-
26;

K. GOZDZ, Die personalistische Ergänzung des chalkedonischen Dogmas, in: Mittler und Befreier. Die
    christologische Dimension der Theologie (FS Gerhard Ludwig Müller) Freiburg u.a. 2008, 94-109;

A. GRAU, Une inquiétude pour la philosophie : Chalcédoine, la personne et la nature, in: Revue des sciences
    philosophiques et théologiques 88 (2004) 497-518;

A. GRILLMEIER, Das Konzil von Chalkedon, 3 Bände, Würzburg 1998;

G.M. HOFF, Wer ist Christus? : das Symbolon von Chalkedon als Grammatik des Glaubens? in: Salzburger
    theologische Zeitschrift 8 (2004) 17-29;

THE MYSTERY OF CHRIST in the fathers of the Church (FS D. Vincent Twomey SVD) Dublin 2012 (19- 
    54: Clancy, Finbarr G.: Christ the Gardener - Christus hortulanus/55-65: O'Loughlin, Thomas: Jerome's De
    viris illustribus and Latin perceptions of the New Testament's canon/66-77: Leahy, Breandán: Mutual love :
    locus of the Trinity in Augustine's De trinitate/78-93: Lang, Uwe M.: The controversies over Chalcedon and
    the beginnings of scholastic theology : the case of John Philoponus/94-105: Krausmüller, Dirk: Divine ge- 
    nus - divine species : John Philoponus' impact on contemporary Chalcedonian theology/106-115: Madden,
    Nicholas: Human fulfilment in Maximus Confessor/116-134: MacCarron, Máirín: Bede, Annus Domini,
    and the Historia ecclesiastica gentis anglorum/135-150: Woods, David: Adomnán on St Columba as imitator
    of Christ/151-160, 4 Bl.: Ní Ghrádaigh, Jenifer: Audience, visuality and naturalism : depicting the Crucifi- 
    xion in tenth-century Irish art/161-178: Seppälä, Serafim: Will of Man and Will of God in the poetical vision
    of Narekatsi/179-191: Mullins, Patrick: The sources in the earlier Latin tradition of the references to Salvati- 
    on in the Carmelite Rule (1247)/192-206: Rutherford, Janet E.: Augustine, sixteenth-century reformations
    and escaping predestination/207-235: Henry, Martin: Franz Overbeck's understanding of the origins of the- 
    ology in Patristic period/237-240: Select writings of D. Vincent Twomey);

H. REICHEL, Das christologische Dogma : die bleibende Ökumenevergessenheit in der Diskussion um Chal- 
    cedon, in: Materialdienst des Konfessionskundlichen Instituts Bensheim 65 (2014) 
92-96;

A. RICHES, After Chalcedon : the oneness of Christ and the dyothelite mediation of his theandric unity, in:
    Modern theology 24 (2008) 199-224;

B. STUDER, Schola christiana. Die Theologie zwischen Nizäa und Chalcedon, Paderborn 1998;

UNA SANCTA 57 (2002) (6-15: Suttner, Ernst C.: Vorchalcedonische und chalcedonische Christologie : die
    eine Wahrheit in unterschiedlicher Begrifflichkeit/16-30: Wenz, Gunther: Chalcedon 451 : wahrer Mensch
    und wahrer Gott/31-45: Neuner, Peter: Spaltung und Versöhnung : zur ökumenischen Relevanz des Chal-
    cedonense/46-60: Rohls, Jan: Mensch versus Gott : die Entzauberung der Christologie);
 

1.    Einzelne Autoren

N.G. AWAD, Between subordination and koinonia : toward a new reading of the Cappadocian theology, in:
    Modern theology 23 (2007) 181-204;

L. AYRES, Deification and the dynamics of Nicene theology : the contribution of Gregory of Nyssa, in:
    Saint
Vladimir's theological quarterly 49 (2005) 375-394;

Chr.A. BEELEY, The early Christological controversy : Apollinarius, Diodore, and Gregory Nazianzen, in:
    Vigiliae christianae 65 (2011) 376-407;

G.I. BENEVICH, Christological polemics of Maximus the Confessor and the emergence of Islam onto the
    world stage, in: Theological studies 72 (2011) 335-344;

G.I. BENEVICH, God's logoi and human personhood in St Maximus the Confessor, in: Studi sull'Oriente
    Cristiano 13 (2009) 
137-152;

D. BERTRAND, Das neunte Anathema : der Heilige Geist in der Christologie Cyrills von Alexandrien, in:
    Zeitschrift für antikes Christentum 15 (2011) 476-497;

E. CONCANNON, The Eucharist as source of St. Cyril of Alexandria's christology, in: Pro ecclesia 18
    (2009) 318-336;

N. CRAWFORD, Pursuing an ontology of attunement through St. Augustine's christology, in: Wesleyan the-
    ological journal 45 (2010) 179-196;

G.E. DEMACOPOULOS, The soteriology of Pope Gregory I : a case against the Augustinian interpretation,
    in: The American Benedictine review 54 (2003) 312-327;

R. DODARO, "Omnes haeretici negant Christum in carne venisse" (Aug., serm. 183.9.13) : Augustine on the
    incarnation as criterion for orthodoxy/E. REBILLARD, "Dogma populare" : popular belief in the contro-
    versy between Augustine and Julian of Eclanum/M.R. BARNES, "De Trinitate" VI and VII : Augustine
    and the limits of Nicene Orthodoxy/M. DJUTH, Philosophy in a time of exile : "vera philosophia" and the
    incarnation, in: Augustinian studies 38 (2007) 163-174/175-187/189-202/281-300;

M. DREVER, Entertaining violence : Augustine on the Cross of Christ and the commercialization of suffe- 
    ring, in: The Journal of religion 92 (2012) 
331-361;

D. FAIRBAIRN, Allies or merely friends? : John of Antioch and Nestorius in the christological controversy,
    in: The Journal of ecclesiastical history 58 (2007) 383-399;

M.D. GIBSON, The beauty of the redemption of the world : the theological aesthetics of Maximus the Con-
    fessor and Jonathan Edwards, in: Harvard theological review 101 (2008) 45-76;

I. HAKIZIMANA, "Iesus humilis", voie vers la connaissance de Dieu dans la théologie de l'incarnation de         saint Augustin, in: Teresianum 62 (2011) 41-66;

D. KEECH, John Cassian and the Christology of Romans 8,3, in: Vigiliae christianae 64 (2010) 280-299;

A. KOFSKY, Severus of Antioch and christological politics in the early sixth century, in: Proche-Orient
    chrétien 57 (2007) 43-57;

A. KOFSKY/S. RUZER, Anthropology and soteriology in Theodore of Mopsuestia's Commentary of John, 
    in: Annali di storia dell'esegesi 30 (2013) 1, 63-78;

T. KRANNICH, Cyrill von Alexandrien und die Unionsformel von 433 n.Chr., in: Zeitschrift für antikes
    Christentum 9 (2005) 566-583;

D. KRAUSMÜLLER, Making sense of the formula of Chalcedon : the Cappadocians and Aristotle in Leonti-
    us of Byzantium's "Contra Nestorianos et Eutychianos", in: Vigiliae christianae 65 (2011) 484-513;

M. KUDELLA, Christologie in der antimanichäischen Polemik Augustins : eine Frage der Abgrenzung/H.L.
    KOMLINE, The second Adam in Gethsemane : Augustine on the human will of Christ/
W. DUNPHY, The
    Pelagians and their Eastern (Antiochene) sources : Theodore of Mopsuestia on Lk 2.52 in the "Liber de fi- 
    de" by Pseudo-Rufinus?
, alle in: Revue d'études augustiniennes et patristiques 58 (2012) 1-39/41-56/97- 
    111;

M. LAMBERIGTS, Competing christologies : Julian and Augustine on Jesus Christ, in: Augustinian studies
    36 (2005) 159-194;

H.V. LOON, Karl Barth und Chalkedon, in: Zeitschrift für dialektische Theologie 19 (2003) 162-182;

M.C. MacCARTHY, Religious disillusionment and the cross : an Augustinian reflection, in: The Heythrop
    journal 48 (2007) 577-592;

I.A. MacFARLAND, Fleshing out Christ : Maximus the Confessor's christology in anthropological perspec-
    tive, in: Saint Vladimir's theological quarterly 49 (2005) 417-436;

F.G. MacLEOD, Theodore of Mopsuestia's understanding of two hypostaseis and two prosopa coinciding in
    one common prosopon, in: Journal of early Christian studies 18 (2010) 393-424;

F.G. MacLEOD,  The Christology in Theodore of Mopsuestia's "Commentary on the Gospel of John", in:         Theological studies 73 (2012) 115-138;

L. MARKOS, An evening with Athanasius : meditations on the Incarnation, in: Theology today 62 (2005)
    240-244;

Th.A. NOBLE, Gregory Nazianzen's biblical christology, in: Interpreting the Bible. Historical and theologi-
    cal
studies in honour of David F. Wright, hg.v. A.N.S. Lane, Leicester 1997, 1-28;

I. PASZTORI-KUPAN, An unnoticed title in Theodoret of Cyrus' "Peri tes tu kyriu enanthropeseos", in:
    The
Journal of theological studies 53 (2002) 102-111;

L. PIDOLLE, Petite présentation de la christologie historique du Pape S. Léon le Grand, in: Nouvelle revue
    théologique 134 (2012) 58-77;

G. RAMSHAW, Ambrose and christological metaphor, in: Worship 88 (2014) 562-567;

E. SCULLY, The soteriology of Hilary of Poitiers : a Latin mystical model of redemption, in: Augustinianum 
    52 (2012) 
159-195;

O. SFERLEA, A propos d'une théologie de l'incarnation du Dieu infini chez Grégoire de Nysse, in: Epheme- 
    rides theologicae Lovanienses 90 (2014) 
453-483;

H.J. SIEBEN, Vom Heil in den vielen 'Namen Christi' zur 'Nachahmung' derselben. Zur Rezeption der Epi-
    noiai-Lehre des Origenes durch die kappadokischen Väter, in: ThPh 73 (1998) 1-28;

H.J. SIEBEN, Gregor von Nazianz : seine Konzilsskepsis vor dem Hintergrund seiner Synodenerfahrung und
    des Entwicklungsstandes der Institution, in: "Wachsam in Liebe". Eine Festgabe zum 75. Geburtstag Sei-
    ner Seligkeit Patriarch Gregorios III., Kisslegg 2008, 361-380;

J.W. SMITH, Suffering impassibly : Christ's passion in Cyril of Alexandria's soteriology, in: Pro ecclesia 11
    (2002) 463-483;

B.A. VanDeWALLE, Holy heresy? : A.B. Simpson, sanctification, and Apollinarianism, in: Wesleyan theo-
    logical journal 46 (2011) 41-55;

M. WALLRAFF, Das Konzil von Chalkedon in der Darstellung des Liberatus von Karthago ("Breviarium"
    11-14), in: Zeitschrift für antikes Christentum 14 (2010) 60-73;

N. WIDOK, Die kerygmatische Dimension der Lehre von der Menschwerdung in der Rede 38 des Gregor
    von Nazianz, in: Zeitschrift für antikes Christentum 11 (2007)
335-347;

M. WISSE, "Pro salute nostra reparanda" : Radical Orthodoxy's Christology of manifestation versus Augus-
    tine's moral Christology, in: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie 49
    (2007) 349-376;


2.    Manichäismus

AUGUSTINE AND MANICHAEISM IN THE LATIN WEST. Proceedings of the Fribourg-Utrecht sym-
    posium
of the International Association of Manichaean Studies (IAMS) (Nag Hammadi and Manichaean
    studies 49) hg.
v. J. v.  OORT, Leiden-Köln 2001; (1-15: Rudolph, Kurt:Augustinus Manichaicus - das
    Problem von Konstanz
und Wandel/16-23: Beltz, Walter: Augustins "manichäischer Erbteil" : dargestellt
    an "De mendacio" und "Contra
mendacium (Ad Consentium contra mendacium)"/24-42:Bochet, Isabelle:
    L'unité du "De utilitate credendi"
d'Augustin/43-56: Coyle, John K.: What did Augustineknow about Ma-
    nichaeism when he wrote his two trea
tises "De moribus"?/57-66: Decret, François:Objectif premier visé
    par Augustin dans ses controverses orales
avec les responsables manichéens d'Hippone/67-112: Hoffmann,
    Andreas: Erst einsehen, dann glauben. : die
nordafrikanischen Manichäer zwischen Erkenntnisanspruch,
    Glaubensforderung und Glaubenskiritik/113-136:
Lamberigts, Mathijs: Was Augustine a Manichaean?: the
    assessment of Julian of Aeclanum/137-147: Lieu,
Samuel N.: Lexicographica Manichaica: "Dictionary of
    Manichaean texts", Vol. 1, Texts from the Roman Empire
(texts in Syriac, Greek, Coptic and Latin) : an
    interim report and discussion on methodology/148-160: Magris,
Aldo: Augustins Prädestinationslehre und
    die manichäischen Quellen/161-173: Oort, Johannes van: "Secundi
ni Manichaei epistula" : Roman Mani-
    chaean "biblical"argument in the age of Augustine/174-184: Richter,
Siegfried G.: Bemerkungen zu ver-
    schiedenen "Jesus-Figuren" im Manichäismus/185-194: Ries, Julien: Jésus
sauveur dans la controverse an-
    ti-manichéenne de Saint Augustin/195-204: Schipper, Hendrik G.: Melothesia:
a chapter of Manichaean
    astrology in the West/205-229: Scopello, Maddalena: L'"Epistula fundamenti" à la
lumière des sources
    manichéennes du Fayoum: Augustinus, Aurelius / Contra epistulam, quam vocant fun
damenti * (al-) Fai-
    jum * Manichäismus * Funde/230-242: Sfameni Gasparro, Giulia: Au coeur du dualisme
manichéen : la
    polémique augustinienne contre la notion de "mutabilité" de Dieu dans le "Contra Secundinum"/
243-249:
    Smagina, Eugenia: Das manichäische Kreuz des Lichts und der "Jesus patibilis"/250-271: Stein, Mar
kus:
    Bemerkungen zum Kodex von Tebessa/262-271: Edition des Codex von Tébessa /272-286:  Tubach, Jür
-
    gen; Zakeri, Mohsen: Mani's name/287-297: Vannier,Marie A.: L'interpretation augustinienne de la crea-
    tion et
l'emanatisme manicheen/298-306: Weber, Dorothea:Augustinus, "De genesi contra Manichaeos" :
    zu Augu
stins Darstellung und Widerlegung der manichäischen Kritik am biblischen Schöpfungsbericht/
    307-324:
Wurst, Gregor: Bemerkungen zu Struktur und "Genus litterarium" der "Capitula" des Faustus v
    von Mileve/325-
337: Sundermann, Werner: Das Manichäerkapitel des "Skand gumanig wizar" in der Dar-
    stellung und Deutung
Jean de Menasces);

N.J. BAKER-BRIAN, Biblical traditions and their transformation in fourth century Manichaeism, in: Augus-
    tiniana 56 (2006) 63-80;

J.K. COYLE, Saint Augustine's Manichaean legacy, in: Augustinian studies 34 (2003) 1-22;

I. GARDNER, Once more on Mani's "Epistles" and Manichaean letter-writing, in: Zeitschrift für antikes
    Christentum 17 (2013) 
291-314;

D.C. HAJDUK, The new Manichaeism and how to defeat it, in: Homiletic and pastoral review 111 (2011) 12,
    
44-51;

"IN SEARCH OF TRUTH" : Augustine, Manichaeism and other Gnosticism ; studies for Johannes van Oort
    at sixty, Leiden-Boston 2011 (XI-XXXI: Oort, Johannes van: Bibliography Johannes van Oort3-23: Kotzé,
    Annemaré: Protreptic, paraenetic and Augustine's "Confessions"/25-45: Fuhrer, Therese: Allegorical rea-
    ding and writing in Augustine's "Confessions"/47-73: Lößl, Josef: Augustine's "Confessions" as a consola-
    tion of philosophy/75-95: Dupont, Anthony: Augustine's "Sermones" 29 and 29A on Ps. 117,1 (118,1) :
    two early Carthaginian "Sermones ad populum" on the meaning of confessio during the Vigil of Pente-
    cost?/97-108: Hunink, Vincent: "Practicing what he had taught" : Augustines sermons on Cyprian/109-
    122: Mratschek, Sigrid: Die ungeschriebenen Briefe des Augustinus von Hippo/123-138: Ackermans, Gi-
    an: Einige rechtliche und theologische Fragen zu den Abeloitae in Augustins "De haeresibus"/139-154:
    Müller, Daniela: Der Augustinische Häresiebegriff als Grundlage für die Ketzerverfolgung im Mittelalter/
    155-172: Poorthuis, Marcel: Judaism, Augustine and Pope Benedict XVI on the plurality of opinions/173-
    188: Smalbrugge, Matthias: Le fils prodigue vu par Augustin : un pas vers l'exclusivisme de la grâce/189-
    198: Fick, Paul H.: Traces of Augustinian gnosis in Julianus Pomerius "De vita contemplativa"/201-216:
    Smagina, Eugenia: The Manichaean cosmogonical myth as a "re-written Bible"/217-228: Lieu, Samuel N.
    ; Sheldon, John S.: Simplicius on Manichaean cosmogony/229-234: Pedersen, Nils A.: The veil and reve-
    lation of the Father of Greatness/235-243: Franzmann, Majella: The treasure of the Manichaean spiritual
    life/245-262: Gardner, Iain: Manichaean ritual practice at ancient Kellis : a new understanding of the mea-
    ning and function of the so-called "Prayer of the emanations"/263-290: Mgalobli‰vili, T'amila ; Rapp,
    Stephen H.: Manichaeism in late Antique Georgia?/291-300: Hunter, Erica C.: Syriac sources and Mani-
    chaeism : a four hundred year trajectory/301-314: Ebert, Jorinde: The "Five Elements" in Manichaean art/
    315-337: Gulácsi, Zsuzsanna: The Central Asian roots of a Chinese Manichaean silk painting in the collec-
    tion of the Yamato Bunkakan, Nara, Japan/339-360: Moriyasu, Takao: The discovery of Manichaean pain-
    tings in Japan and their historical background/363-376: Coyle, John K.: Jesus, Mani, and Augustine/377-
    418: Giuffrè Scibona, Concetta: The doctrine of the soul in Manichaeism and Augustine/419-425: Mikkel-
    sen, Gunner B.: Augustine and his sources : the "devil's snares and birdlime" in the mouths of Manichae-
    ans in East and West/427-440: Bennett, Byard: Globus horribilis : the role of the bolos in Manichaean es-
    chatology and its polemical transformation in Augustine's anti-Manichaean writings/441-461: Grote, An-
    dreas E.: Optimi viri sanctissimique : Augustins Konzept einer Synthese von Askese und Pastoral in "De
    moribus" 1,65-80 ; eine Replik auf manichäische Polemik/463-479: BeDuhn, Jason D.: Did Augustine win
    his debate with Fortunatus?/481-517: Hoffmann, Andreas: Secundinus in der Diskussion mit Augustinus
    über das malum : Beobachtungen zu den augustinischen Quellen der "Epistula Secundini"/519-544: Sfa-
    meni Gasparro, Giulia: The disputation with Felix : themes and modalities of Augustines polemic/547-
    565: Nicklas, Tobias: "Apokryph gewordene Schriften"? : Gedanken zum Apokryphenbegriff bei groß-
    kirchlichen Autoren und in einigen "gnostischen" Texten/567-591: Scholten, Clemens: Quellen regen an :
    Beobachtungen zum "gnostischen Sondergut" der "Refutatio omnium haeresium"/593-609: Scopello, Mad-
    dalena: Motifs et expressions mystiques dans l'"Évangile de Judas"/611-625: Rouwhorst, Gerard: The
    "Gospel of Judas" and early Christian Eucharist/627-661: DeConick, April D.: After the "Gospel of Judas"
    : reassessing what we have known to be true about Cain and Judas/663-683: Spät, Eszter: The "Song of
    the Commoner" : the gnostic call in Yezidi oral tradition);

M. KNÜPPEL, Gedanken zum zentral- und ostasiatischen "Spät-Manichäismus", in: Zeitschrift für Religi-
    ons- und Geistesgeschichte 62 (2010) 384-387;

A. KOTZE, Augustine, Paul and the Manichees, in: The New Testament interpreted : essays in honour of
    Bernard C. Lategan, Leiden-Boston 2006, 163-174;

J.v. OORT, Manichaean Christians in Augustine's life and work, in: Church history and religious culture 90
    (2010) 505-546;

A.A. PANG-WHITE, Augustine, akrasia, and Manichaeism, in: American catholic philosophical quarterly
    77
(2003) 151-169:

T. PETTIPIECE, A church to surpass all churches : Manichaeism as a test case for the theory of reception,
    in: La
val théologique et philosophique 61 (2005) 247-260;

W. SUNDERMANN, Das Leiden und Sterben Jesu in manichäischer Deutung, in: Ökumene in Kopf und
    Bauch :
wie Vernunft und Emotionen in der Ökumene wirken, hg.v. W.W. Müller, Freiburg/Schweiz
    2002, 209-217;
 

3.    Logos/Sarx

B.E. DALEY, Divine transcendence and human transformation. Gregory of Nyssa's anti-Apollinarian Mo-
    dern
theology 18 (2002) 497-506;

A.D. GALLOWAY, Logos and Sarx, in: Toronto journal of theology 18 (2002) 49-54; 

T. TOOM, The potential of a condemned analogy : Augustine on logos endiathetos and logos prophorikos,
    in: The Heythrop journal 48 (2007) 205-213;


4.    Monophysitismus/Nestorianismus

Ph.A. DANCY, Nestorius and the rejection of Theotokos : his political and social condemnation, in: Fides et
    his
toria 37/38 (2005/2006) 151-163;

R. CROSS, A recent contribution on the distinction between monophysitism and Chalcedonianism, in: The
    Thomist 65 (2001) 361-383;

Chr. LANGE. So daß wir miteinander jenen Glauben bekennen können, der uns gemeinsam ist : Überlegun-
    gen über zwei westliche Bezeichnungen für zwei christologische Positionen des fünften und sechsten Jahr-
    hunderts aus dem christlichen Orient, in: Ostkirchliche Studien 53 (2004) 287-308;
 

5.    Antiochenische Schule

Th.G. ELLIOTT, Was the "Tomus ad Antiochenos" a pacific document?, in: The Journal of ecclesiastical
    history 58 (2007) 1-8;

P. GEMEINHARDT, Der Tomus ad Antiochenos (362) und die Vielfalt orthodoxer Theologien im 4. Jahr-
    hundert, in: Zeitschrift für Kirchengeschichte 117 (2006) 169-196;

R.C. HILL, Psalm 41 (42): a classic text for Antiochene spirituality, in: The Irish theological quarterly 68
    (2003) 25-33;
 

6.    Alexandrinische Schule

A. JAKAB, Chronique alexandrine : (2), in: Adamantius 9 (2003) 170-178;
 

7.    Der Hypostasis-Begriff

A. CHOUFRINE, The development of St. Basil's idea of "hypostasis", in: Studi sull'Oriente Cristiano 7
    (2003)
2, 7-27; 

A. ZHYRKOVA, Hypostasis - the principle of individual existence in John of Damascus, in: The journal of
    Eastern Christian studies 61 (2009) 101-130;


8.    Neuchalkedonismus

F. BRUCKMANN, Henosis kat' hypostasin : die ersten zehn Anathematismen des fünften ökumenischen
    Kon
zils (Konstantinopel 553) als Dokument neuchalkedonischer Theologie (Teil 2), in: Annuarium histo-
    riae con
ciliorum 36 (2004) 259-388;

R. CROSS, Individual natures in the christology of Leontius of Byzantium, in: Journal of early Christian
    stu
dies 10 (2002) 245-265;

G. ESSEN, Die Freiheit Jesu. Der neuchalkedonische Enhypostasiebegriff im Horizont neuzeitlicher Sub-
    jekt-
und Personphilosophie (ratio fidei 5) Regensburg 2001;

J. RELLER, Zur Deutung des Heilswerkes Christi in der syrischsprachigen Paulinenauslegung von Johannes
    Chrysostomos über Mose bar Kepha bis Dionysiusbar Salibi, in: Trinitäts- und Christusdogma. Ihre Be-
    deutung für Beten und Handeln der Kirche (FSJ. Martikainen) hg. v. J. Reller u. M. Tamcke  (Studien zur
    orientalischen Kirchengeschichte 12) Münster2001, 67-90;
 

9.    Monenergismus - Monotheletismus

I.A. MacFARLAND, "Willing is not choosing" : some anthropological implications of dyothelite Christolo-
    gy, in: International journal of systematic theology 9 (2007) 3-23;

G. WENZ, Zwei Willen und Energien in einer Person : Formierungsprobleme des christologischen Dogmas
    der Alten Kirche im Kontext byzantinischer Reichsgeschichte, in: Homiletisch-liturgisches Korrespondenz-
    blatt 28 (2011) 244-266;

F. WINKELMANN, Der monenergetisch-monotheletische Streit (Berliner Byzantinische Studien 6) Frank-
    furt/
Main 2001;
 

10.    Pascha-Mysterium

H.G. BUCHINGER, Zur Nachwirkung der Paschatheologie des Origenes : Sondierungen in der lateinischen
    Paschahomiletik bis zu Gregor dem Großen, in: Adamantius 9 (2003) 128-169;


11.    Nachgeschichte des Konzils

G. PANAGOPULOS, Christologische Streitigkeiten zwischen Chalkedon (451) und Konstantinopel II (553)
    und ihre Auswirkung auf das liturgische Leben der Kirche, in: Orthodoxes Forum 24 (2010) 43-67;


12.   Dreikapitelstreit

THE CRISIS OF THE "OIKOUMENE. The Three Chapters and the failed quest for unity in the sixth-cen-
    tury Mediterranean, Turnhout 2007 (1-14: Markus, Robert A. ; Sotinel, Claire: Introduction/17-37: Price,
    Richard M.: The Three Chapters controversy and the Council of Chalcedon/39-82: Modéran, Yves: L'Af-
    rique reconquise et les Trois Chapitres/85-120: Sotinel, Claire: The Three Chapters and the transformati-
    ons of Italy/121-160: Straw, Carole: Much ado about nothing : Gregory the Great's apology to the Istri-
    ans/161-205: Chazelle, Celia M.: The Three Chapters controversy and the Biblical diagrams of Cassiodo-
    rus's "Codex Grandior" and "Institutions"/209-222: Azzara, Claudio: Il regno longobardo in Italia e i Tre
    Capitoli/223-241: Wood, Ian: The Franks and papal theology, 550-660/243-264: Pohl, Walter: Heresy in
    Secundus and Paul the Deacon/265-278: Markus, Robert A. ; Sotinel, Claire: Epilogue);